Vítejte v další epizodě, kde se dnes ponoříme do světa marketingu. Přemýšlíte někdy, co všechno je potřeba vědět, abyste se stali dobrým marketérem? Dnešní epizoda je přesně pro vás - ať už začínáte nebo hledáte způsoby, jak se posunout kupředu.
Podělím se s vámi o můj osobní přerod z grafika v marketéra i o tipy na vzdělávání se. Školy, kurzy, knihy, workshopy nebo o tipy na úspěšné marketéry, jejíchž sledování vám poskytne cenné náhledy do toho, co jim funguje v praxi a jak přemýšlí.
Takže, jestli máte zájem stát se marketérem nebo chcete prostě jen rozšířit své obzory v tomto rychle se měnícím oboru, jste tu správně. Připravte se na cestu plnou učení, inspirace a inovací. Pojďme společně objevovat, co všechno obnáší stát se marketérem v dnešním digitálním světě!
Kdo je to marketér
Začněme tím, kdo to je vlastně marketér? Marketér je odborník, který se specializuje na marketing. Tedy na analýzu, plánování, realizaci a kontrolu aktivit s cílem propagovat produkty nebo služby a přilákat zákazníky. Měl by úzce spolupracovat s oddělením prodeje a vývoje. Nebo s lidmi za prodej a vývoj zodpovědnými, aby měl co nejlepší zpětnou vazbu na všechny marketingové aktivity. Co tedy může být jeho úkolem?
Marketér zkoumá trh, aby pochopil potřeby a preference zákazníků, konkurenci a tržní trendy. Sleduje a analyzuje výsledky marketingových aktivit pomocí různých nástrojů a metrik, aby pochopil, co funguje a co je třeba zlepšit.
Vytváří marketingové strategie a plány, které pomáhají dosáhnout cílů podnikání, jako je zvýšení prodeje nebo zlepšení povědomí o značce. Buduje a udržuje vztahy se zákazníky a veřejností, pomáhá zajišťovat kvalitní zákaznickou podporu a pracuje na zlepšení zákaznické zkušenosti.
Marketér plánuje a realizuje reklamní kampaně a vytváří (nebo spoluvytváří) obsah pro různé kanály, jako jsou sociální sítě, e-maily, webové stránky a podobně.
Zaměřuje se na marketing konkrétních produktů nebo služeb, včetně vývoje a implementace strategií pro uvádění produktů na trh.
Jiné je to být marketérem ve velké firmě, kde je v týmu více lidí a prostor pro specializaci, než v malé firmě, kde je marketér tak trochu holka pro všechno - od tisku vizitek až po tvorbu e-shopu.
Marketéři mohou pracovat v různých průmyslových odvětvích a mají různé specializace, od tradičního marketingu až po digitální marketing, brand management, event marketing a další. V podstatě kohokoli, kdo se aktivně podílí na propagaci a prodeji produktů nebo služeb, lze považovat za marketéra. A pokud se věnuje určité specializaci, nazýváme jej pak marketingovým specialistou.
Moje cesta k marketingu
Moje cesta k tomu, stát se marketérem byl postupný vývoj od grafika, webdesignera, po seniora se zodpovědností za práci jiných. Velkou roli v tom hrála i má zvědavost, jestli to, co jsem udělal skutečně funguje. Zkrátka nejprve jsem chtěl dobře dělat grafiku a weby a tak jsem pátral po tom, co dělat, aby fungovaly. A dostal jsem se tak k samostudiu marketingu, psychologie a komunikace. Ať chceme nebo ne, produkty a služby prodáváme lidem, takže nejprve potřebujeme co nejlépe pochopit jejich uvažování a chování. Bez toho jsou jakékoliv aktivity jen střílení ptáků v letu.
Největším impulzem posunout se od grafiky k marketingu pro mě byla práce v nadnárodní firmě, kde nás na oddělení marketingu bylo více a kde jsem prakticky mohl denně sledovat spolupráci celého týmu. Tvořily se tam kampaně, vyvíjely produkty, oslovovaly nové trhy, zkoušely nové věci… a to vše v opravdu velkém, mezinárodním měřítku, navíc s bezprostřední zpětnou vazbou od týmu obchodníků i zákaznického centra. U každé kampaně jsme tak věděli, zda se povedla nebo ne. A vše se aktivně vyhodnocovalo. Tam už jsem pak chěl být víc než jen grafik zpracovávající něčí zadání. Lákalo mně se na tom všem podílet aktivněji. Tvořit, vymýšlet a plánovat. A tak jsem se začal víc a víc učit. Začal jsem si kupovat a číst knížky, poslouchat přednášky a audiobooky, začal jsem se aktivně ptát kolegů marketérů co a proč dělají a začal jsem vyhledávat a sledovat práci předních marketérů v Česku i ve světě. V tu dobu už bylo možné se vzdělávat i přes internet, tak jsem si začal dělat online kurzy na témata, která mě zajímala - od práce se sociálními sítěmi po marketingovou teorii. A po nějaké době jsem pak zašel za svým nadřízeným - marketingovým ředitelem a řekl mu, že mě marketing láká víc než jen grafika a svou budoucnost vidím v něm. Že bych byl rád za příležitost se posunout i profesně. Probral jsem s ním své samostudium a on mi nabídl možnost vzít si na starost marketing pro export do zemí, ve kterých jsme neměli jako firma dceřinné společnosti, ale kam jsme prodávali. Nejprve navíc ke své práci, postupně jsem měl svou grafickou agendu předávat mladším kolegům a věnovat se marketingu naplno. Byla to asi nejlepší škola, jakou jsem si mohl přát. Studoval jsem si teorii, ale všechno jsem hned viděl a mohl zkoušet v praxi. Navíc jsem kolem sebe měl zkušenější kolegy, kterých jsem se mohl ptát a konzultovat s nimi.
Za nějaký čas jsem pak přešel na volnou nohu a pokračoval coby „marketér s duší grafika“. Svému podnikání na volné noze jsem věnoval první řadu tohoto podcastu. Pokud jste ji ještě neslyšeli, doporučuji zapátrat v archivu. Snažil jsem se být co nejvíce otevřený svým začátkům.
Má cesta je tedy postupná evoluce z grafika v marketéra. Navíc v posledních letech jsem spustil několik vlastních projektů - menších i větších, na kterých si vše zkouším a testuji naostro i pro sebe. Je to úplně jiný pocit, vymýšlet kampaně schovaný v korporátu nebo věnovat se marketingu vlastní firmy se zaměstnanci, za něž máte zodpovědnost.
Možná se často vracím ve vzpomínkách k počátkům internetu a odlišným možnostem v době nedávné, ale je na tom krásně vidět, jak nezbytné je pro marketéra se stále učit, sledovat trendy a zkoušet nové věci. Deset let je v kontextu rozvoje technologie neskutečně dlouhá doba. V roce 2013 se teprve začaly více rozšiřovat chytré telefony (to byl iPhone 5) a 4G internet. iPadu byly pouhé tři roky. Teprve se začínalo více mluvit o responzivním webdesignu (neboli přizpůsobení webů pro mobily a tablety). Platforma pro online schůzky Zoom byla celkem nová, Google Meet ještě neexistoval a začínal být populární Instagram. Obrat internetového obchodování v Česku byl necelých 58 miliard a k internetu bylo u nás připojeno 6,5 milionů lidí. Pro srovnání - letos je u nás předpokládaný obrat e-shopů 222 miliard a na internetu je více než 8 milionů Čechů. I když stále prodáváme lidem, za tu dekádu se toho odehrálo v oblasti online marketingu skutečně mnoho. Vzniklo mnoho nových marketingových kanálů a tím i marketingových specializací. A nemyslím si, že by tenhle rychlý vývoj jen tak ustal, takže o to víc apeluju potřebu vzdělávání a učení se. Jako marketéři i jako podnikatelé.
Formální vzdělání v marketingu
Jde marketing i formálně vystudovat? Ano. V Česku má například Vysoká škola ekonomická v Praze Katedru marketingu, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně pak nabízí studium na Ústavu marketingových komunikací. Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy nabízí marketingové vzdělání na Katedře marketingové komunikace a PR. Existuje také spousta soukromých vysokých škol, jako například Newton University, která nabízí studium marketingu hned ve dvou oborech.
Existuje pak mnoho soukromých škol nabízejících také možnost online vzdělání v marketingu a získání profesního titulu MBA. Jejich úroveň se hodně liší, ale je to určitě zajímavá možnost, jak při práci absolvovat strukturované vzdělání. Existuje třeba online program NEXT MBA, kde jsou lektory takové osobnosti marketingu, jako Philip Kotler nebo Seth Godin.
Zpětně mě mrzí, že jsem nešel na vysokou školu dřív, než jsem se pustil do podnikání při zaměstnání a založil rodinu. V tu chvíli už se mi nedařilo najít dostatek času na přípravu i návštěvy přednášek, takže jsem to odpískal. Využil jsem proto později možnost udělat si MBA z marketingu online formou z domova, v angličtině. Bylo to super, ale bez dalšího průběžného samostudia se stejně neobejdu.
Tipy na zdroje
On-line kurzy marketingu
Jaké jsou tedy možnosti průběžného vzdělávání a samostudia marketingu? V Česku rozhodně doporučuju na prvním místě Digisemestr: Prestižní studium digitálního marketingu. Buď jako fyzické studium nebo některé z mnoha jejich online kurzů pod vedením předních odborníků. Povedlo se jim pokrýt všechna důležitá témata internetového marketingu a pravidelně kurzy aktualizují a doplňují.
Dámská část populace může využít největší vzdělávací platformu pro marketérky #Holky z marketingu v rámci které lze absolvovat mnoho kurzů a být součástí velké komunity.
Bezplatné kurzy nabízí také Google v rámci projektu Digitální garáž, kde najdete mnoho zajímavých témat. Jednotlivé kurzy marketingu pak můžete najít také na vzdělávacích platformách jako jsou Seduo, Udemy apod. V rámci Shoptet Univerzity nabízí vzdělání pro e-shopaře svým uživatelům i Shoptet. Mají také na YouTube spoustu zajímavých videí z oblasti e-commerce.
Podcasty a videa o marketingu
Inspirativní jsou také rozhovory na Mladém podnikateli, kam si Jirka Rostecký zve lidi z praxe, kteří dávají nahlédnout pod pokličku svého podnikání. I to je veliká studnice vědomostí a stojí za to tyto rozhovory poslouchat nebo se na ně dívat. Také například články na Digichef stojí za přečtení.
Dále existuje mnoho zajímavých podcastů o marketingu - namátkou z těch českých Kreativní kreatury, Vaše jméno je vaše značka, ByznysCast, Na volné noze, Mike:ON Podcast, BrandHunters, INSPEAT, Na vlně podnikání nebo Proti proudu.
Knihy o marketingu
Doporučuju se nevyhýbat také klasickým knihám. Ať to jsou základní bible marketingu od Philipa Kotlera, praktické knihy Setha Godina, Dana Arielyho, knihy o komunikaci od Roberta Cialdiniho, přes skvělé knihy od Melvilů, jako bestseller Jak na sítě. Nebojte se ani knih o komunikaci, přesvědčování a psychologii.
Všímám si, že pro strukturovaný a srozumitelný úvod do tématu mi nejvíce vyhovují online kurzy a webináře. Pro pochopení do hloubky pak četba knih a pro udržování povědomí o aktuálním dění pak podcasty, newslettery a videa.
Rád sleduji inspirativní lidi, jako jsou třeba Neil Patel nebo Gary Vaynerchuk. Líbí se mi sledovat, jak přemýšlí o aktuálních událostech a trendech a jak na ně reagují.
Protože i takto shrnuto je to už celkem úctyhodné množství informací, cíleně si hledám čas na čtení, poslech a vzdělávání se. Využívám RSS čtečky, dělám si poznámky a ukládám zajímavé informace. Jsem otevřený novým informacím. Ostatně o tom, jak si buduji svůj Druhý mozek marketéra jsem nedávno napsal článek.
Jak se učit marketing a stát se marketérem?