Sám sobě marketérem
Sám sobě marketérem
Web jako středobod vaší on-line komunikace
0:00
-9:07

Web jako středobod vaší on-line komunikace

Existuje mnoho komunikačních kanálů na internetu. Tento díl chci věnovat tomu nejdůležitějšímu z nich. Vašemu webu. A tomu, proč jsou vaše internetové stránky to nejdůležitější, co na internetu máte. Pokud je tedy máte.

Web jako středobod vaší on-line komunikace
Web jako středobod vaší on-line komunikace

Komunikační kanály na internetu

Efektivních možností, jak můžete komunikovat se svými zákazníky na internetu je hodně:

  • Můžete využívat sociální sítě. A že jich je.

  • Můžete mít své firemní medailonky v nejrůznějších katalozích.

  • Můžete natáčet videa, podcasty, posílat newslettery, komunikovat přes chat nebo některý z messengerů.

  • Můžete oslovovat lidi pomocí reklam.

  • Prodávat přes srovnávače zboží nebo online tržiště.

  • Můžete spolupracovat s influencery, aby vám pomohli získat povědomí.

  • Fungovat na bázi ústních doporučení.

  • Zveřejňovat PR články a publikovat na oborových nebo tématických obsahových webech nebo dalších platformách. 

Napadá vás, co mají tyto komunikační kanály společného?

Je tu jedna jejich důležitá společná vlastnost: nemáte je plně pod kontrolou. Vaše přítomnost na nich je zcela závislá na jejich existenci a pravidlech, která si stanoví jejich provozovatel. Je to pochopitelné, ale je to jejich slabina. 

Smazaný profil může znamenat konec

Zkuste si představit, že se vám povedl vybudovat Instagramový profil například kolem prodeje módy. Budete mít desítky tisíc sledujících a prodeje přes Instagram vám jen pokvetou. Budete populární, oblíbení a úspěšní. A pak se jednou do svého profilu nepřihlásíte. Prostě to nepůjde. Třeba vám ho někdo ukrade nebo se v Metě rozhodnou, že jste porušili nějaké pravidlo a účet vám zablokují. A máte útrum a přišli jste o všechno. Zní to jako scifi, ale takových případů bylo v poslední době víc. 

Bez předchozích varování i problémů kvůli obsahu Facebook smazal Nerdopolis. Stránku s více jak 15 tis. fanoušky a s organickým dosahem přes 600 tisíc lidí. Z těch slavných třeba modelka Lucia Javorčeková přišla o svůj profil s více než dvěma miliony sledujících. Naštěstí se jí to povedlo vyválčit a má ho zpět. I když s tím nepočítala a nedlouho po smazání původního profilu si založila druhý. Další slovenské modelce Veronice Jarekové Instagram zablokoval účet protože prý je až moc dokonalá, než aby byla skutečná. Měla 143 tisíc sledujících. Taky to nakonec vyválčila a už jich má 5 milionů. Další byla Tatiana Žideková s více než 200 tisíci sledujícími. Nemálo politiků a kontroverznějších tvůrců ztratilo kontakt se svým publikem poté, co jim byl účet zablokován. A nemusí to být jen Donald Trump na Twitteru – stačí trochu Googlit a najdete příkladů více. Občas se někdo na LinkedInu zeptá, že přišel o svou stránku na Facebooku a že to s podporou není zrovna snadné řešit. Už tedy vůbec se dostat k někomu živému, kdo by se s vámi o tom bavil. A nezáleží na tom zda vám účet někdo napadl, zda byl někým nahlášen nebo jestli byl například v důsledku používání nějakého nástroje třetí strany preventivně zablokován. Stát se může cokoliv. V odpovědích na tyto dotazy většinou komentující sdílejí podobnou zkušenost a obtížnost řešení situace. Přijít tedy o svůj profil či stránku není nijak nemožné.

Jako příklad jsem zvolil sociální sítě, protože tam to je pěkně názorné a jde si to hezky přestavit. A schválně vyzdvihuji ten nejhorší scénář, co může nastat – že o svůj profil natrvalo příjdete. Aby bylo jasno – nemám nic proti sociálním sítím, jsou určitě platnou složkou marketigového komunikačního mixu a přeji vám všem, aby se vám taková věc nikdy nestala. 

Dalším faktem je, že platformy mají nějakou životnost. To, že tu jsou teď neznamená, že tu budou za pět či deset let. Všechno se vyvíjí, mění se trendy. MySpace, Napster, AltaVista, Google+, Vine, Lidé.cz, XChat…to vše je minulost. Pokud byste na některou z nich ve svém podnikání spoléhali, máte smůlu. 

Váš web = váš prostor = vaše pravidla

No a jako jejich protiváhu tu máme váš web. Místo, které je jen a jen vaše. To, jak vypadá, co tam je napsané i na jaké adrese běží je čistě vaše volba. Zkrátka hřiště, na kterém se hraje podle vašich pravidel.

Už to nejdůležitější – obsah máte tam plně pod kontrolou. Nikým nenarušován, zobrazen všem návštěvníkům v pořadí, jaké si určíte sami. Jeho formát, struktura i sdělení je podle vás.

Web je vždy všem dostupný. Informace jsou na něm nepřetržitě k dispozici – a to na rozdíl od mnoha dalších komunikačních kanálů i třeba v dalších jazykových mutacích včetně možných odlišností pro jednotlivé regiony. Když na to příjde, každému návštěvníkovi můžete zobrazovat obsah, který je pro něj v jeho oblasti a jazyce aktuální. Můžete tvořit i zpoplatněný obsah dostupný podle vašich pravidel.

Kteroukoliv část stránek – ať je to vzhled, struktura nebo obsah si můžete kdykoliv přizpůsobit podle sebe a podle aktuální situace. Můžete měnit nabídku, zkoušet vylepšovat uživatelskou přívětivost a podobně. To vám moc platforem nedovolí.

Máte mnoho způsobů interakcí, které můžete svým zákazníkům na stránkách nabídnout. Zveřejnit adresu a fotku pro osobní kontakt. Telefon, e-mail nebo kontaktní formulář. Můžete pracovat se zákaznickým chatem nebo si integrovat některý z messengerů nebo WhatsApp. Můžete nabídnout tickety či helpdesk. Můžete přímo či nepřímo prodávat služby či produkty. Můžete nabídnout rezervační formulář na osobní nebo virtuální schůzku. 

No která platforma vám tohle všechno nabídne najednou? A určitě jsem na nějaké možnosti zapomněl.

No a nakonec tohle všechno si můžete velmi podrobně analyzovat. Můžete si všechno měřit a monitorovat. A podle těchto dat si pak stránky dále upravovat. 

Jo a vše si můžete zálohovat, abyste se k tomu mohli kdykoliv vrátit.

Středobod vaší on-line propagace

Napadlo vás předtím, jakou hodnotu může váš web mít? Vyplatí se věnovat mu patřičnou pozornost a starat se o něj. Přivádějte na něj ze všech komunikačních kanálů své zákazníky a udělejte z něj středobod vaší existence na internetu.

Tip na knížku: Future crimes – Marc Goodman

A na závěr – kdybyste měli chuť přečíst si zajímavou knížku o kyberzločinech, doporučuji „Future crimes“ od Marca Goodmana

Pojednává o odvrácené stránce technologického pokroku: naši technologii lze snadno obrátit proti nám. Hackeři mohou aktivovat dětské chůvičky, aby mohli špehovat rodiny, zloději analyzují příspěvky na sociálních sítích, aby plánovali domovní loupeže, a stalkeři využívají GPS na chytrých telefonech ke sledování každého pohybu svých obětí. Všichni víme, že dnešní zločinci mohou krást identity, vysávat online bankovní účty a vymazávat počítačové servery, ale to je jen začátek. 

Do dnešního dne nebyl vytvořen žádný počítač, který by nebylo možné hacknout – což je alarmující vzhledem k naší radikální závislosti na těchto strojích ve všem, od energetické sítě naší země přes řízení letového provozu až po finanční služby. 

Po přečtení hrozí lehká paranoia, ale knížka stojí za to.

0 Comments
Sám sobě marketérem
Sám sobě marketérem
Fandím lidem, kteří mají chuť se učit a zkoušet věci na vlastní kůži. Projekt www.samsobemarketerem.cz tvořím pro nadšence, kteří se pouští (nebo chtějí pustit) do vlastního podnikání a rádi by také pronikli do základů online marketingu. Vyznat se v tom obrovském množství odborných informací na internetu může být náročné. Nabízím jednoduché základy a pomoc v začátcích.