Většina lidí nemá odvahu tvořit obsah - i když mají co říct
Tvorba obsahu je konkurenční výhoda a každý má co říct. Většina lidí jen mlčky konzumuje cizí obsah, takže máš velkou příležitost zaujmout tím svým.
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Marketing je z velké části o obsahu. A o tvorbě obsahu. 📝 Ať už máš jakýkoliv business. Přesto mnoho lidí končí tím, že si udělají web nebo e-shop a časem maximálně upraví nabídku služeb nebo doplní nové produkty. Víc obsahu netvoří. 🤷🏻♂️ Nebo občas dají fotku na Instagram nebo na Facebook.
Ale asi sám tušíš, že to už dávno nestačí. Je potřeba o sobě dávat vědět průběžně. Nechat zákazníky nahlédnout trochu pod pokličku svého fungování, ukazovat jim, že se ve svém oboru orientuješ a držíš krok s dobou. To vše pomocí komunikačních kanálů, které lidé z tvé cílové skupiny využívají. Někomu fungují videa, někomu blog, dalšímu fotky…možností je spousta. 🤗
Obsah tvoří jen jeden člověk ze sta
Většina lidí obsah netvoří, jen konzumuje. Když se zaměříš na dostupný obsah, který se k tobě dostává ve svém oboru, všimni si, že jej tvoří stále dokola pár autorů. Proč? Lidé nemají odvahu a mají strach, že nemají co říct - že nejsou zajímaví.
💡 Podle “pravidla 1 %” tvoří obsah asi 1 % uživatelů internetu, zatímco 99 % jsou pouze konzumenti tohoto obsahu. (Zdroj)
Naplno mi došel význam tohoto pravidla, když jsem začal být před víc než rokem aktivnější na LinkedInu. Mám tam teď asi 800 spojení. A kolik z nich myslíš, že pravidelně tvoří? Jen minimum. 🤔
Existuje také “pravidlo 1-9-90”, které říká, že 1 % uživatelů aktivně vytváří nový obsah, 9 % uživatelů obsah interaguje (komentuje, lajkuje) a 90 % uživatelů obsah pouze čte nebo sleduje bez aktivní interakce. Tyhle poměry sice nejsou závazné pro všechny sítě, ale ten poměr je tam evidentní.
Vidíš taky tu obrovskou příležitost? Tahle informace pro mě byla tím zásadním impulzem, začít se více věnovat tvorbě obsahu. A díky tomu se můj obsah jen na LinkedInu dostal za poslední rok k mnoha desítkám tisíc lidí. 🥳 Stačilo jen začít.
Každý má co říct
Mnoho lidí má zbytečně nízké sebevědomí a podceňuje se. Publikování na internetu ale není vědecká přednáška. Jak jsem už zmiňoval v jednom z minulých dílů o autentickém obsahu, můžeš prostě jen popisovat to, co děláš. Jak vznikají tvé produkty nebo psát o průběhu práce pro zákazníky. Můžeš dokumentovat svou práci. Navíc takový pohled do zákulisí posiluje důvěru a vztah s tvými zákazníky.
Tím, že se věnuješ ve svém podnikání nějakému oboru znamená, že se v něm určitě také průběžně vzděláváš. Máš jako první důležité a aktuální informace. Třeba ze zahraničních nebo odborných zdrojů. Můžeš se stát kurátorem informací ze svého oboru. Tím, že dané události dáš do souvislostí a kontextu jim porozumí i laici. Bude to pro ně užitečné a ty v jejich očích zaujmeš místo zkušeného profesionála.
Tvorba obsahu je konkurenční výhoda
Asi nemusím moc zdůrazňovat, že tvorba takového obsahu je jednoznačná konkurenční výhoda. Bez ohledu na komunikační kanál, který si vybereš. Pravidelně o sobě dávat vědět, dokazovat svou odbornost a přinášet zajímavé informace je prostě ve všech ohledech správný krok. 📈
Nemusíš mít ambice stát se hned spisovatelem nebo podcasterem. Ber to jako inspiraci k tomu, jaký obsah můžeš tvořit pro své komunikační kanály, které už máš. Například pro sociální sítě nebo na blog. No a když tě to začne bavit nad rámec pravidelného publikování, klidně tomu dej víc prostoru - třeba v sobě probudíš nadšeného YouTubera nebo spisovatele.
Jak začít tvořit obsah?
Pracoval jsem se stovkami klientů - živnostníků, majitelů firem a odborníků z nejrůznějších oborů. A ve chvíli, kdy jsem se jich ptal na jejich práci, pokaždé toho měli opravdu hodně co povídat. A zajímavě. Takže je to jen o tom si ta témata zkusit hodit na papír a postupně zpracovávat. Určitě toho vymyslíš hodně, o čem stále dokola mluvíš. Tak to jen zpracuješ a zveřejníš. Formou, která je ti příjemná.
Vodítkem pro to, jak k obsahu přistupovat ti také může být framework SEE-THINK-DO-CARE o kterém jsem mluvil v jedné z minulých epizod podcastu. Obecně se totiž dá chování zákazníků rozdělit do fáze, kdy ještě nechtějí nakoupit, ale tuší, že daný produkt nebo služba existují. Pak v případě, že začnou přemýšlet o jeho koupi se začnou více zajímat a hledat si k němu podrobnější informace. Ve chvíli, kdy ví všechno co potřebovali a rozhodnou se udělat nákup se začnou rozhodovat kde si jej koupí. Po nákupu pak je vhodné udržovat se zákazníkem vztah i nadále s cílem opakovaných nákupů. No a pro každou tuhle fázi můžeš tvořit obsah. Třeba na střídačku. Jednou obecný pro lidi co o tom nic neví, pak například srovnávací, pak odbornou studii a jako další třeba fotoreportáž z průběhu zakázky, kterou jste dělali.
Důležité je také zvolit si vhodnou periodicitu publikování. Tak, aby to bylo pravidelně, ale příliš tě to nezatěžovalo. Pro různé komunikační kanály jsou odlišná doporučení, jak často je vhodné obsah přidávat - to si snadno vygooglíš. Ale začal bych u toho, aby tě to bavilo a bylo to udržitelné dlouhodobě.
💡 Pokud chceš více inspirace k tvorbě, doporučuji odebírat Tvůrcast - podcast, který se věnuje radám pro začínající tvůrce. Můžeš ho poslouchat na Spotify (a ostatních podcastových platformách), nebo za menší předplatné na Forendors získat i přepisy dílů a přístup do Discord komunity tvůrců (stojí za to - jsem tam taky).
No a pokud na tvorbu takového obsahu prostor nemáš, můžeš se domluvit s nějakým profíkem, který ti ho pomůže vytvářet. Například v copywritingu (tedy psaní) existuje termín “ghostwriting”. To znamená psaní za někoho, jeho jménem. Prakticky tak dáš všechny informace šikovnému copywriterovi, který za tebe článek napíše a ty ho jen pod svým jménem zveřejníš.
🎥 Další speciál už brzy!
Po prvním speciálním rozhovoru s PPC specialistou Honzou Vašíčkem se můžeš těšit na další díl, který už je natočený a právě se stříhá.
Tentokrát to bude rozhovor se SEO specialistou. A ne ledajakým - rovnou s tím nejlepším v ČR. Mé pozvání přijal Michal Binka, majitel brněnské agentury SEOPRAKTICKY.cz.
V rozhovoru se dozvíš: co je to SEO, s jakými nástroji pracuje, kdo to jsou SEO šmejdi, jestli jde garantovat výsledky optimalizace stránek i jak se naučit dělat SEO svépomocí. Těš se!
🎁 Chceš samolepku “Jsem SÁM SOBĚ MARKETÉREM”?
Mám jich tu připravených pár stovek, rád ti jednu pošlu jako poděkování za to, že odebíráš tenhle newsletter. Klikni na tlačítko a do formuláře mi napiš adresu, kam ti ji můžu poslat.
Chci poslat samolepku
Měj se fajn a zase za dva týdny! 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbí, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.