Objev sílu autentického obsahu v marketingu
Lidé mají často zbytečný strach tvořit pro své online projekty vlastní fotky nebo videa. Je to škoda, protože autenticita převažuje nad technickou dokonalostí. V autenticitě je budoucnost.
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Při tvorbě webů a e-shopů je věčným tématem obsah. Texty, ale hlavně fotky. Jen zlomek lidí má připravené fotky, se kterýma jsou spokojení. Mnohem víc mi jich říká, že vůbec neví, kde je vezmou a co tam vlastně dají. 🤷🏻♂️ A tak buď přizveme fotografa, se kterým vymýšlíme, co a jak nafotit, nebo na něj v rozpočtu už peníze nezbydou a tak řešíme, kde fotky vzít.
Ze zoufalosti pak klienti chtějí sahat do fotobank pro ilustrační fotky, aby “to bylo na úrovni”. A nebo fotky vůbec neřeší a chtějí pak, abych tam “prostě něco dal”. A to stejné pak i při tvorbě obsahu na sociální sítě. 🤯 No sám asi víš, jak takový obsah působí na tebe.
Vizuální obsah je důležitý
Přitom vizuální obsah je sám o sobě důležitý a pomáhá budovat důvěryhodnost a celkový dojem, jaký na internetu vytváříš. Často také slýchám, slova jako “u nás není co fotit” nebo “nemáme co ukázat”. A nikdy to není pravda. 😁 Pokud se budeš věnovat delší dobu práci v jednom oboru, můžeš nabýt dojmu, že je jednotvárný a nezajímavý.
Zkus v sobě probudit zvídavost člověka, který o tom, co děláš nic neví. Nadšeného amatéra. Austin Kleon v knize Ukaž, co děláš (jednodechovka - doporučuju) doporučuje brát lidi do zákulisí činnosti. Spousta lidí si nechává proces tvorby nebo výroby pro sebe a prezentuje až výsledky své práce. Přitom lidé skutečně chtějí vidět, jak se něco vyrábí (třeba párek 🌭). Tím pro ně získává hodnotu.
Autentické fotografie a videa pomáhají budovat důvěru mezi značkou a jejími zákazníky. Autentický obsah vytváří pocit pravosti a osobního přístupu, který se obtížně napodobuje použitím generických fotografií z fotobanky. Ty se snažím používat co nejméně. Nikdo není zvědavý na americké úsměvy lidí z jiného kontinentu.
Zbytečné obavy z focení
Druhou častou obavou lidí je, že to vyfotit neumí, nebo podceňují sebe a své možnosti. Současné smartphony jsou přitom vybaveny fotoaparáty, které v mnoha ohledech překonávají digitální fotoaparáty, které jsme měli třeba před deseti lety. Díky pokroku v technologii nabízí současné telefony vynikající kvalitu obrazu, schopnost focení ve špatných světelných podmínkách a mnoho pokročilých funkcí. Vývoj v oblasti umělé inteligence a algoritmů zpracování obrazu navíc umožňuje automatické vylepšování fotek přímo v telefonu. 🤳🏻 I bez profesionálního vybavení tak dnes může každý vytvářet obsah ve vysoké kvalitě. A pokud nevíš jak na to, existují kurzy focení mobilem. Fakt. A navíc autenticita často převažuje nad technickou dokonalostí. Příběhy a emoce zachycené na fotografiích nebo ve videích jsou důležitější než technická kvalita.
Autentický obsah bývá dostupnější a méně nákladný
Zajímavým faktem taky je, že tvorba autentického obsahu je dostupnější a obvykle méně nákladná než nákup fotografií z fotobanky nebo najímání profesionálních fotografů. A nemusíš řešit licence na použití vlastních fotek. 😊
Pokud stále váháš, mrkni na video jednoho z mých zákazníků - malé moravské kavárny s vlastní výrobou zákusků:
Není to pecka? 🤩 Stačil mobil a chvíle natáčení šikovné paní cukrářky. Sami si takhle tvoří skvělý obsah na sítě a fotky na e-shop. A najednou mají příběh. Vidíš přesně to, co si u nich můžeš doopravdy dát. 🍰 Takhle to přesně má vypadat.
Autenticita je prostě budoucnost marketingu. Jedna z mála cest, jak skutečně zaujmout. Psal jsem v srpnovém newsletteru - pokud ses přidal později, přečti si ho. 😉
Minisérie rozhovorů s lidmi kolem online marketingu
🥳 No a pomalu se můžeš těšit na novinku, kterou připravuji. Chystám rozhovory s lidmi, kteří se živí profesemi spojenými s online marketingem.
Pozvání k cca hodinovému povídání před kamerami už přijali třeba PPC specialista, SEO specialista, copywriter nebo grafik. Dozvíš se, co je podstatou jejich činnosti, jak pracují, kolik si toho zvládne udělat laik sám a kdy už potřebuje profíka.
První z řady rozhovorů natáčíme příští týden. 🤗
Rozhovor o marketingu, podnikání a sportu
Přijal jsem pozvání Honzy Měšťánka na rozhovor do jeho podcastu Hackni byznys. V ostravském studiu jsme si povídali o marketingu, podnikání na volné noze i o sportu. Bylo to moc fajn, o čemž svědčí i fakt, že jsme původně plánovanou hodinu a půl protáhli na víc než dvě hodiny.
Rozhovor je dostupný v plné délce na Herohero a zkrácený veřejně na YouTube, Spotify a v podcastových appkách.
Měj se fajn a zase za dva týdny! 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbí, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.