📣 Neboj se mít vlastní názor + 15 let s Wordpressem + firmy očima zaměstnanců
⏱️ 5 minut čtení
Ahoj markeťáku!
Dva týdny utekly jako voda, prázdniny se přehouply do své druhé poloviny a je tu další newsletter. Tentokrát o autenticitě. Mnoho lidí se bojí být v podnikání výraznější a autentičtí. Nechtějí vyčnívat. Mají strach, že když by byli něčím "jiní", že by jim to uškodilo. Raději místo vlastní niky volí šeď průměrnosti. Místo specializace a konkrétního cílení volí snahu zaujmout ideálně všechny.
Ale jen málo produktů na trhu je takových, že jsou skutečně pro všechny. Jen těžko se zavděčíš všem. Však víš, jaká barva vznikne, když smícháš všechny barvy plastelíny, že? 🤷🏻♂️
❓ Proč jsou celebrity populární?
Většinou jsou velmi charakterističtí a zapamatovatelní. Navenek se hlásí ke svým hodnotám a postojům. Mají svůj styl a jdou s kůží na trh i když se nemusí líbit všem.
Třeba takový Moby - skladatel, muzikant a aktivista za práva zvířat. Téma veganství je pro něj tak silné, že jej prolíná svou tvorbou a navíc si nechal udělat několik výrazných tetování, kterými svůj postoj do světa křičí ještě naléhavěji. I když díky tomu o část fanoušků přišel, další - loajálnější - získal. Nebo italský zpěvák a skladatel Renato Zero, známý svým unikátním stylem, extravagantností a výrazným projevem. Takový italský Elton John. Výrazný a svůj. A lidé ho právě proto milují.
A s firmami a značkami je to podobně. Teda především při prodeji koncovým zákazníkům (B2C a D2C). Transparentnost a autenticita dělají zázraky i při podpoře prodeje a konverzí. Spotřebitelé dnes nezohledňují pouze kvalitu, vzhled a cenu výrobku.
Patagonia, špičková outdoorová společnost se sídlem v Kalifornii, vyrábí outdoorové oblečení a výbavu s dlouhou životností. Její komunikace je silně postavena na tom, že si váží přírody. Během léta 2011 společnost Patagonia zveřejnila reklamu na svou nejprodávanější fleecovou bundu s titulkem "Nekupujte tuto bundu". Reklama popisovala překvapivé ekologické důsledky výroby a distribuce jedné bundy. Nabádala kupující, aby se raději rozhodli pro použité výrobky Patagonia, a propagovala tak program společnosti Worn Wear.
Společnost Patagonia transparentně informovala o tom, že výroba jejího zboží má negativní dopady na životní prostředí. Prostřednictvím této reklamy dokázala společnost vzbudit zájem o udržitelnost a vyzdvihnout kvalitu a dlouhou životnost svých výrobků. V tom roce zvýšila Patagonia své tržby o 30 %.
💡 Autentičnost a originalita
Dnes díky propojení internetem snáze než kdykoliv dříve oslovíš lidi na stejné vlně. Tak proč nebýt autentický a originální? Nepotřebuješ se zalíbit všem. Potřebuješ oslovit lidi, kterým jsou určeny tvoje produkty nebo služby. Pěkným příkladem jsou nejrůznější řemeslné pivovary, minipekárny, čokoládovny, sýrárny apod. Nesnaží se dělat to, co jde koupit v každém obchodě. Přináší svůj autentický produkt. A kvůli tomu za nimi pak lidé chodí. Kvůli tomu, jací jsou. Kvůli jejich přístupu. Že si je nekoupíš všude.
💡 Kreativita a inovace
Stejně jako tvorba hudby a umění, vyžaduje i podnikání schopnost přemýšlet mimo zaběhnuté mantinely a hledat nové způsoby, jak řešit problémy a přinášet nové produkty nebo služby na trh. Dělat to po svém. Jinak, než to dělají ostatní. Však které značky a služby přitahují pozornost? Napadá mě třeba Zásilkovna, která inovovala způsob posílání zásilek. Rohlík, který změnil nakupování potravin. Nebo Dáme jídlo (nyní Foodora), které změnilo trh rozvozu jídel. Všechny změnily způsob, jakým se to dělalo dřív. Ale nemusíme se pro inspiraci obracet hned na takové obry. Inovace může znamenat i návrat ke kvalitě a poctivosti - třeba v marmeládách.
💡 Zůstat věrný sobě samému a nesnažit se zalíbit všem
Hudební vkus i chutě má každý člověk jiné. Jen málo v čem panuje mezi lidmi naprostá shoda. Bylo by tedy naivní snažit se zalíbit všem. Ani v podnikání nemusíš uspokojit každého zákazníka. Důležité je držet se svých hodnot a cílů. A vědět, pro koho to děláš. A nemusíš být ani na každé sociální síti. Ani mít produkt pro každého. Třeba slovenská značka oblečení Life is porno má velmi specifickou cílovou skupinu. Už samotný název je kontroverze. Ale své věrné publikum má. A nemalé. A daří se jim.
💡 Vytrvalost
Důležitým faktorem autenticity je taky vytrvalost. Pro spoustu umělců je jejich práce celoživotní cesta. V čase jejich jméno sílí. Nabalují si na sebe více lidí na stejné vlně. Vytváří si publikum. A tady už je asi zbytečné znovu připomínat paralelu s podnikáním. Je důležité neztratit se v trendech a zachovat si svou identitu a základní hodnoty. Nesnažit se za každou cenu nasedat na každou populární vlnu. Nemusí se všichni polívat kyblíkem, ani řešit LGBT. Pokud to pro tebe není téma, netlač se do toho.
Podle průzkumu, který provedla společnost Social Media Today, se 90 % mileniálů shoduje na tom, že autenticita značky je klíčová při rozhodování o nákupu. Z této skupiny by 52 % doporučilo značku svým vrstevníkům a 49 % by jí slíbilo věrnost.
Způsob, jakým umělci přistupují k umění, je specifický pro kreativní sféru a nemusí se vždy hodit pro business. Nastavování komunikace značky (nebo firmy) chce citlivý a promyšlený přístup. Kontroverzní nebo nepopulární kroky by měly být podloženy důkladným zkoumáním a zvažováním následků. Ale buď jak buď, nevýrazná komunikace tvoří zaměnitelné produkty či služby.
🎯 Redakční systém WordPress - světová jednička
Protože jsem si pro tvorbu stránek jako svou specializaci a hlavní platformu vybral WordPress, toto povídání bude o něm. O tom, jak jsem se k němu dostal, v čem je dobrý a v čem naopak moc ne a taky co všechno na něm jde postavit. Slavíme spolu 15 let výročí. 🎂 15 let téměř každodenního používání a stovek vytvořených webů. Za tu dobu urazil WordPress velkou cestu a stal se z něj nejpopulárnější nástroj na tvorbu stránek na světě.
👉🏻 Co to WordPress je a k čemu všemu se dá použít? Jak je na tom s bezpečností? Lze si stránky na WordPressu udělat i svépomocí? To a mnoho dalšího se dozvíš v této epizodě.
🎧 Poslechni si epizodu na mém webu, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts nebo na YouTube. (Prostě kdekoliv.)
💡 Atmoskop.cz – Firmy očima zaměstnanců
Bývám překvapený, kolik mých klientů nezná Atmoskop. Řeší svůj marketing na internetu, ladí si sociální sítě a často neví, že existuje web, kde je zaměstnanci veřejně hodnotí. Jak se jim u nich pracuje nebo pracovalo. A dívají se tam nejen uchazeči o práci, ale třeba i obchodní partneři, kteří chtějí nahlédnout pod pokličku dění ve firmě.
Přeju Ti pohodové léto, 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbil, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.