V tomto díle jsem mluvil o tom, proč jsem si jako hlavní platformu pro tvorbu webových stránek vybral WordPress. Dneska to bude o tvorbě e-shopů na české platformě Shoptet. Proč jsem si Shoptet vybral, co všechno s ním lze udělat, pro koho je vhodný a jaké jsou jeho limity. Pusťme se do toho.
Jaké jsou možnosti tvorby vlastního e-shopu?
Pokud chcete mít vlastní e-shop, máte v podstatě tři možnosti, jak to udělat.
Nechat si jej naprogramovat na míru podle svých potřeb. To je cesta nejdražší, kterou se ale vydávají většinou jen největší e-shopy nebo takové, které mají velmi specifické požadavky. Například na neobvyklé funkcionality nebo napojení na další systémy.Toto řešení je pak většinou dlouhodobě vázáno na původního dodavatele, který jej vytvořil. Ten dle domluvy pak řeší správu, údržbu, zálohování a případný další rozvoj.
Využít bezplatnou open-source platformu jako WooCommerce nebo Prestashop, na které si necháte od profíka vybudovat e-shop. Nemusíte tedy vše budovat od základů a současně máte možnost velkého přizpůsobení, rozšíření a úprav. A navíc máte soubory e-shopu u sebe a pod kontrolou. Má to své klady i zápory, ale je to také funkční cesta k vlastnímu e-shopu.
Pronajmout si hotové tzv. krabicové řešení, které lze z části nastavit podle vašich potřeb. Tato řešení placené formou měsíčního pronájmu umožňují rychlé postavení funkčního e-shopu. Formou volitelných doplňků je možné upravovat si konfiguraci na míru a provozovat tak jak malý e-shop s pár položkami, tak i celkem robustní řešení napojené na další systémy. Sem spadá i Shoptet. Krabicová řešení mají určitá omezení z pohledu přizpůsobení na míru, ale jsou asi nejsnadnější cestou, jak začít a růst na jedné platformě.
Česko jako e-shopová velmoc
Podle údajů projektu České e‑commerce, která mapuje velikost a specifika českého trhu, se pyšníme nejvyšším počtem e‑shopů v Evropě. Je jich téměř 51 tisíc. V roce 2022 dělaly 13,5 % celého maloobchodního obratu. Prostě v Česku nás baví nakupovat přes internet. A tak se do on-line prodeje pouští mimo velkých hráčů také mnozí nadšenci s vlastnoručně vyráběnými produkty hledající přivýdělek.
Za každým je jiný příběh, jiný účel. Někdo používá e-shop jako internetový katalog svého zboží z kamenné prodejny, pro jiného je to doplňkový prodejní kanál a pro dalšího hlavní cesta prodeje. A všechny mají své místo na trhu. Když se s novými klienty začínám bavit o vytvoření nového e-shopu, vždycky si nejprve poslechnu jejich příběh. K čemu e-shop chtějí používat, jak fungují, jaké mají zázemí a jaké mají plány do budoucna.
Právě díky variabilitě použití, snadné obsluze a možnosti škálování a růstu jsem se rozhodl zrovna pro Shoptet. Lze na něm velmi rychle (a tedy velmi levně oproti ostatním možnostem tvorby) spustit malý e-shop a začít prodávat. Pokud se daří, jednoduše lze spolu s podnikáním rozšiřovat také možnosti e-shopu. Počtem produktů, esteticky i nabídkou napojení na další systémy jako jsou dopravci, způsoby plateb, účetní či skladový software, zbožové feedy, srovnávače a podobně. Počítá s obsluhou jedním člověkem i celým týmem s rozdělenými pravomocemi. Navíc se kolem Shoptetu soustředí také mnoho vývojářů, kteří přichází s vlastními rozšířeními, která nabízejí prostřednictvím tržiště Shoptet doplňků komukoliv k nasazení prakticky na jeden klik za nízké měsíční poplatky. Sice se u rozsáhlejších a náročnějších e-shopů pak cena pronájmu může vyšplhat i na vyšší tisíce korun, ale to stále není nic ve srovnání s cenou za tvorbu celého e-shopu na zakázku.
Ovšemže Shoptet není jediným pronajímaným krabicovým řešením na českém trhu. Je však s velkým předstihem v čele ostatních konkurentů, z nichž několik jsem prakticky zkoušel a většinu pravidelně po očku sleduji. Pro mě je v tuto chvíli pro tvorbu e-shopu pro prodej v Česku (a třeba okolních státech) nejlepší volbou Shoptet.
Co všechno lze na Shoptetu postavit?
Se Shoptetem pracuji někdy od roku 2017. Tedy už mi rukama pár desítek, možná i nějaká ta stovka e-shopů prošlo. Většinou je pro lidi Shoptet odrazovým můstkem do světa e-commerce. Dělal jsem tak spoustu malých obchůdků, které měly jepičí život, protože se v tom jejich provozovatelé nakonec nenašli. Ale i z těch malých jich dost vyrostlo ve stabilizované internetové obchody živící své majitele.
Na Shoptetu jsem také postavil komplikovanější e-shopy, které například načítají produkty současně z mnoha externích zdrojů (včetně úprav cen, popisů a podobně), s více ceníkama, s více zákaznickými skupinami, s prodejem do zahraničí, nabízející mnoho platebních způsobů a způsobů doprav, s propojením na srovnávače zboží i na různé reklamní platformy, se synchronizací skladů i účetnictví, aktivně se na nich řeší SEO, chytré interní vyhledávání a podobně. Nebo e-shopy s externí logistikou, dokonce třeba síť desíti e-shopů v různých státech.
To už je pak velká věc, na jejímž chodu a rozvoji se podílí týmy lidí. A tomu také pak odpovídají i jejich prodeje. O úspěšnosti téměř vždy rozhoduje přístup, elán, zapojení a pracovní nasazení majitele. Kdo se do toho vrhne po hlavě a tlačí obchod kupředu, ten má výsledky.
Vím tedy z praxe, že lze s pomocí Shoptetu udělat pidiobchůdek i seriozní business.
Pro koho je tedy Shoptet vhodný?
Pokud skutečně nejste v situaci, kdy potřebujete řešení na míru a chcete prodávat na internetu, troufnu si říct, že můžete sáhnout po Shoptetu a neuděláte chybu.
Už jsem to párkrát zmiňoval – z pohledu podnikatele dávám přednost určité nezávislosti na dodavatelích. Pokud si vyberete platformu Shoptetu, existuje velká komunita profesionálů, kterou můžete oslovit kvůli spolupráci na jeho rozvoji. Jsou tu grafici, programátoři, školitelé a další lidé, kteří Shoptet znají a jsou připraveni vám s ním pomoci. Tedy zastupitelnost partnerů je vskutku velká. A mimo to máte stále k ruce přímou Shoptetí zákaznickou podporu.
A v případě, kdy se rozhodnete přejít na jinou platformu si velkou část dat můžete bez problému vyexportovat a přenést jinam. Ať to jsou objednávky, zákaznické údaje nebo databáze produktů. Tohle byla třeba párkrát situace, která mi hodně zvedla tlak, když chtěl klient odejít z jiného pronajímaného řešení a za přístup k exportu vlastních dat musel zaplatit částky kolem deseti tisíc korun. Jasně, že pronajmutý e-shop si nepřenesete jinam. Ale produkty, sklady, objednávky, doklady, kontakty – to všechno si v mém vidění světa musíte být schopni kdykoliv zálohovat nebo exportovat.
Shoptet je vhodný zejména pro lidi, kteří hledají jedno řešení na celý prodej na internetu. Tedy jednu aplikaci, kde vyřeší samotnou prezentaci produktů a jejich prodej, vystavení daňových dokladů, správu skladu, třeba i pokladnu pro osobní prodej a když na to přijde tak například i rozesílku newsletterů. Pro začátek prodeje na internetu vám s trochou nadsázky stačí jen živnostenský list, produkty na prodej a po krátkém nastavení Shoptetu můžete prodávat.
Hodně tu mluvím o začátečnících nebo o prvním e-shopu. Toto je má nejčastější cílovka. Ale své místo Shoptet má i u ostřílených obchodníků, kteří provozují třeba více e-shopů, mají vlastní sklady, týmy lidí, velkou nabídku produktů i objemy objednávek. Shoptet to zvládne. Nevyhnou se použití řady doplňků, ale je ke cti celé platformy, že i když je to krabicové řešení, pojme opravdu velký rozsah konfigurací obchodů.
Jaké jsou limity a slabiny Shoptetu?
Aby to celé nebyla jen pochvalná óda a superlativa, pojďme si ukázat jeho limity a slabé stránky. Ty vychází především z faktu, že se jedná o krabicové řešení. Pokud tedy někdo veřejně projevuje svou nespokojenost, bývá to především kvůli tomu, že od krabicového řešení očekává to, co by mu normálně nabídlo až vlastní řešení.
Díky celému konceptu tak nelze zasahovat například do vzhledu šablon víc, než dodatečným překódováváním CSS stylů, které laik nedokáže. Často tak i zdánlivě jednoduché úkony, jako skrytí některého prvku nebo jeho přesun jinam bývá úkolem pro profíka. Přímo z administrace tak jako uživatel můžete ovlivnit ze vzhledu jen málo. Proto taky hodně e-shopů na Shoptetu využívající stejné šablony vypadá velmi podobně.
Problémem také bývá, pokud chcete mít e-shop napojený na systém, pro nějž ještě neexistuje hotový doplněk. Například pokud chcete využívat nepodporovanou platební bránu nebo máte dokonce atypický skladový systém, u Shoptetu máte smůlu. Nebo vás to bude stát fůru peněz zaplatit firmu, která propojení zajistí.
Je tu sice možnost využití tzv. Shoptet Premium řešící možnosti vlastní grafiky a napojení, ale ta začíná jen pronájmem na 12 tis. Kč měsíčně a není tak vhodná pro všechny.
Často bývá také kritizována rychlost načítání e-shopů a nemožnost to nějak ovlivnit. Například z WordPressu jsem zvyklý, že mohu mít pod kontrolou komprese obrázků, cacheování stránek, postupné načítání obsahu a další věci, díky nimž je pak zobrazování svižnější. Toto u Shoptetu nelze ovlivnit jinak, než množstvím obsahu a aktivními doplňky (z nichž některé dost zpomalují).
Na limity lze také narazit při potřebě specifického nastavení DPH. Například pokud kombinujete služby s prodejem. Nebo mícháte prodej nových a použitých produktů. Nebo máte více sazeb DPH. Tam to může být výzva nastavit správně. Ale většinou to jsou naštěstí atypičtější případy.
Občas je Shoptet kritizován za výpadky provozu. Že najednou e-shopy nebo jejich části (například administrace nebo odesílání e-mailů) nejedou. Výpadky jsou na internetu ale obecně běžné a dostupnost žádné platformy není 100%. U Shoptetu mám pocit, že je to viditelné zejména kvůli množství provozovaných e-shopů. Je jich aktuálně více než 34 tisíc – a pokud se ozve jen část z nich, že se najednou nemohou přihlásit, je tak z pětiminutového technického výpadku najednou pozdvižení. Výpadky lze ale pohodlně sledovat na adrese Shoptet Status www.shoptetstatus.com
Shoptet komunita
No a na závěr bych rád zmínil komunitu okolo Shoptetu. Ta je skutečně velká, aktivní a ochotná pomoci.
Zákaznická podpora
V první řadě je to přímá zákaznická podpora – když něco nefunguje nebo máte nějaký problém vyžadující rychlé řešení, můžete zadat požadavek na podporu buď rovnou z administrace e-shopu nebo jej poslat e-mailem nebo zavolat na zákaznickou linku, kam se bez problému v pracovní dny přes den dovoláte.
Shoptet poradna
Dále je tu facebooková skupina Shoptet poradna čítající téměř dvacet tisíc členů. Většinou lidí, kteří měli, mají nebo se chystají mít e-shop na Shoptetu. Skupina je plná dotazů a odpovědí na nejrůznější témata nejen týkající se platformy, ale také souvisejících se samotným provozováním e-shopu, zkušenostmi s výběrem dopravců, platebních bran, účetnictvím, balením zásilek nebo řešením nejrůznějších dalších situací. Je to skutečně cenná studna informací z praxe. Navíc pokud dojde k nějaké plošné události Shoptetu, jejich tým vše monitoruje a řeší často aktivně i problémy nahlášené zde. Doporučuji stát se jejím členem každému klientovi, pro kterého vytvořím e-shop.
Shoptet partneři
Existenci certifikovaných Shoptet partnerů už jsem zmínil. Je to stále rostoucí skupina profesionálů, mezi něž patřím i já. V databázi partnerů členěné podle oborů (například grafika, kódování, focení, copywriting, právo, SEO, zbožáky, reklamy) si můžete najít pomocníka, pokud se chcete se svým e-shopem v některé oblasti posunout kupředu. Výhodou je, že jsou to lidé, kteří mimo svou specializaci dobře znají prostředí a možnosti Shoptetu.
Nápověda a dokumentace
A jako poslední – Shoptet má výborně zpracovanou uživatelskou dokumentaci. Pokud si s něčím nevíte rady, v Nápovědě je skutečně mnoho přehledně zpracovaných informací ke všemu, co jde v Shoptetu nastavovat. Navíc z administrace e-shopu se snadno prokliknete na nápovědu k tomu, co právě upravujete. A pro nadšené samouky tu existuje bezplatný vzdělávací program Shoptet univerzita. Užitečnou podporu dělá Shoptet také s ohledem například na vzorové právní dokumenty (jako jsou všeobecné obchodní podmínky, GDPR a podobně), jejichž univerzální podobu dává bezplatně k dispozici.
Tohle byly důvody, proč jsem si jako svou specializaci vybral právě Shoptet. Proč jej doporučuji svým klientům a proč mu věřím také u vlastních projektů. Není jediný, ale pro mně je nejlepší.
Share this post