Jak začít s marketingem? 🚀
Úroveň nabízených služeb a způsobu prodeje se v posledních letech tak posunula, že to nelze ignorovat a alespoň trochu se musí marketingu věnovat každý podnikatel. Ale jak začít?
Ahoj markeťáku!
Tenhle newsletter píšu zejména pro ty z vás, kteří se chtějí zlepšovat v marketingu nebo s ním vůbec nějak začít. A hledají, jak na to. Většina knih, kurzů i obsahu na internetu se věnuje už nějaké specifické oblasti nebo odbornosti (PPC, branding, SEO, A/B testování apod.). Mnoho z nich jsou skutečně velice odborné knihy plné teorie, pro kterou navíc v podnikání menšího rozsahu ani nikdy nebude místo. 📚 Mám pocit, že chybí srozumitelný úvod a průvodce prvními kroky. Snadno uchopitelné vykročení do praxe z prvotního zájmu. Přitom je (a vždycky bude) mezi lidmi mnoho těch, kteří jsou na začátku objevování a zkušenosti teprve začínají sbírat.
Úroveň nabízených služeb a způsobu prodeje se v posledních letech tak posunula, že to nelze ignorovat a alespoň trochu se musí marketingu věnovat každý podnikatel. Ať už k němu má blízko nebo ne. 🤷🏻♂️ A tak bych rád udržel úroveň i těchto článků - srozumitelnou lidem, kteří by se jinak do čtení knih nebo odborných kurzů váhali pustit. Vybírám ze své každodenní praxe zajímavé podněty, které mi přijdou důležité a (snad srozumitelně) je tu předávám dál. 📩
💡 Došlo mi však, že jsem se vlastně ještě nevěnoval jedné základní otázce: “Jak začít?”. Tak dneska to napravím.
Nejlepší školou je praxe
Školil jsem mnoho lidí na grafiku nebo tvorbu webů na WordPressu. A z pohledu lektora jsem taky s odstupem času mohl sledovat profesní osud některých z nich. Naprosto zásadním faktorem bylo, jestli nabyté vědomosti začali hned používat v praxi. K čemu ti bude učit se funkce Photoshopu nebo poslouchat postup převádění loga do křivek v Illustratoru, když to nemáš kde uplatnit? 🤔 Stejně to hned zapomeneš. Učit se grafiku, ale nedělat návrhy je naprd. Stejně tak se učit jazyk, ale nepoužívat ho.
Proto svá školení rozděluji na dvě části - v prvním udělám krátký, věcný úvod do tématu s naprostými základy, kde vše ukážu bez nároku na to, aby si to museli lidé zapamatovat. Pak dostanou prostor si vše vyzkoušet v klidu prakticky sami při řešení skutečných situací - a u spousty sami ani neví, co s tím a hledají způsoby. Tím vznikne mnoho otázek a skutečných problémů, které potřebují vyřešit. A o těch se bavíme v druhé části školení. Tím to pro ně už není jen abstraktní nalejvárna, ale už ví, na co se ptát, už mají konkrétnější představu i dotazy.
A s marketingem je to úplně stejné. Je fajn vědět, co a proč dělat, nejcennější jsou pak reálné situace. Navíc v něm víc než kde jinde uplatníš právě vlastní nasbírané zkušenosti ze svého oboru. Chyby, omyly i trefy do černého, díky nimž poznáš své publikum a to, na co ti reaguje.
Moje hlavní rada tedy je: PROSTĚ ZAČNI. 🚀 Co nejdřív. Buď už na něčem makáš nebo si najdi projekt, na kterém to začneš dělat prakticky. A u toho se průběžně vzdělávej a měj oči otevřené. Sleduj dění kolem sebe - ve tvém oboru i mimo něj a kriticky přemýšlej, proč kdo co dělá tak nebo jinak.
👉🏻 Využij rovnou vlastní projekt
Máš nápad? Nebo už podnikáš? Tak na nic nečekej. Polož si základní dvě otázky, kterými začít a pusť se do toho. 🙂
Neber si velké sousto, ale zbytečně to neodkládej. Chybí ti nějaké znalosti? Řekni si, čeho chceš dosáhnout, nachytři se tím podstatným v nějakém videu, kurzu nebo knížce a začni to zkoušet. A sleduj, jaké výsledky ti to přináší.
👉🏻 Buď aktivní v neziskovém sektoru nebo využij své koníčky
Víš, jak jsem začínal já? Až zpětně si to uvědomuju, jak mi vlastně pomalu do sebe zapadala ozubená kolečka jednotlivých činností k tomu, co dělám teď. Na začátku střední školy jsem začal chodit se psem na cvičák. 🦮 Hodně mě to bavilo a byl jsem tam mnoho let velmi aktivní. Chodil jsem na brigády, zajímal se o výcvik, naučil jsem se figurovat a stal se ze mně instruktor výcviku pro začátečníky. A když tam vedoucí zjistili, že “umím s počítačem”, hned toho využili. Začal jsem pomáhat s tvorbou tištěného klubového zpravodaje, udělal jsem webové stránky, dělal jsem plakátky na akce, diplomy a podobně. Zadarmo a rád.
A hned jsem viděl, jaká byla odezva lidí. Kolik přicházelo na základě mého webu zájemců o výcvik svého štěněte. A i členům neuniklo, co dělám, a tak se začínali ozývat s prosbami o grafické inzeráty nebo webové stránky pro své chovatelské stanice. A pak i pro své firmy. 💰 A než jsem se nadál, už jsem měl reference z prvních zakázek - a vlastně i “kampaní” - byť mě to v té době ani nenapadlo takto vnímat.
O pár let později jsem měl chovatelskou stanici britských koček. 🐈 No prostě jsem si koupil kocoura, pak kočku a pak ještě jednu. A protože stáli dost peněz, chtěl jsem zkusit odchovat i nějaká koťata, aby se to trochu vrátilo. A teď sleduj - víš, co (marketingově) obnáší mít takovou chovatelskou stanici? Musíš si zaregistrovat její originální název. Musíš pro ni mít web, kde odprezentuješ své chovné kočky, jejich povahy, rodokmeny a fotky. Musíš jezdit po výstavách, abys sbíral ocenění a aby byly tvé kočky vidět a lidé o nich věděli a znali je. A o své účasti píšeš na webu a na sociálních sítích, abys sdílel své úspěchy. Máš název stanice, logo, web, sociální sítě, tiskoviny, vizuální styl (včetně originální výzdoby výstavních klecí). Řešíš najednou PR, inzerce a prodej koťat. Včetně kupní smlouvy a živnostenského listu. Tohle všechno byly mé první praktické experimenty před začátkem skutečného podnikání a založením firmy.
Právě hobby projekty a neziskový sektor můžou být perfektním výchozím bodem k tomu začít, když ještě nemáš nic vlastního, do čeho by ses mohl pustit. 😉 Potřebuješ prostě testovací hřiště s dostatkem svobody, na kterém si můžeš začít zkoušet. A postupně to vylepšovat, zajímat se o zpětnou vazbu a posouvat to.
Budeš se snažit zaujmout lidi - přinejhorším se ti to nepovede. Tak budeš zkoušet dál, co na tvém projektu, pro tvé publikum zabere. Ale už budeš dělat něco skutečného - ne jen drtit teorii, která pro tebe bude abstraktní.
🎙️ Nová epizoda podcastu o tom, jak se (na)učit marketing
O marketingovém vzdělávání jsem natočil minulý týden epizodu podcastu, na kterou tímto článkem navazuji. Audio verzi i komplet přepis s odkazy na všechny zdroje najdeš tady:
🎧 Poslechni si epizodu tady na Substacku, na mém webu, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts nebo na YouTube. (Prostě kdekoliv.)
🔐 Přidej se k podporovatelům
⏳ Tvorba jednoho newsletteru nebo epizody podcastu mi zabere zhruba 3-4 hodiny.
💸 Pokud bys mě chtěl podpořit více, můžeš stát předplatitelem. Cena předplatného je 5€ měsíčně nebo roční zvýhodněné předplatné za 46€.
☕️ Rád příjmu i pozvání na kávu a nezávazné povídání o všem možném.
💛 Každý projev podpory je příliv nové energie do dalšího tvoření.
✅ Navíc postupně přidávám bonusový obsah pro předplatitele.
Už nyní tam je ke stažení ebook o SEO od Michala Binky, předního českého specialisty na SEO, autora knih a kurzů o SEO, majitele a zakladatele agentury SEO PRAKTICKY s.r.o.. Brzy se tam objeví další návody nebo videa.
💛 Každý projev podpory je příliv nové energie do dalšího tvoření.
💬 Když s ostatními budeš sdílet sám sebe, můžeš jim změnit život
Na začátku roku jsem se zapojil jako dobrovolník do programu Den pro školu. Ten si klade za cíl propojovat studenty a lidi z praxe. 🤝 Prostřednictvím přednášek a workshopů pro základní, střední a vysoké školy tak dává žákům možnost nahlédnout do skutečného pracovního světa nejrůznějších oborů a profesí. Může tak přispět k uváženější volbě při pozdějším rozhodování o vlastní kariéře a životním směru.
Letos jsem tak byl v rámci tohoto programu pozvaný do 6 škol, kde jsem měl 10 přednášek pro nějakých 200+ dětí, kterým jsem povídal o rozdílech mezi zaměstnáním a podnikáním a o tom, jaké to je pracovat jako grafik a marketér.
“Vstát a říct, co máš na srdci, chce odvahu. Jsi při tom zranitelný. Jde to proti přirozenému instinktu, když tváří v tvář strachu odmítneš být potichu a schovávat se. Najít svůj hlas a ozvat se s vlastní pravdou je radikální akt prokazující sebehodnotu: Kdo jsi, že se tady prosazuješ? Kdo tvrdí, že máš co nabídnout? Kdo jsi, aby sis nárokoval pozornost lidí a bral si jejich čas?
Jediná cesta, jak najít odpovědi na tyto otázky, je ozvat se a zjistit, co se stane. Něco z toho, co řekneš, možná druhé neosloví nebo to pro ně nebude mít hodnotu, ale tu a tam trefíš něco – způsob vidění, úhel pohledu, příběh – co lidem vyrazí dech a viditelně promění jejich vnímání světa.
Můžeš takto oslovit někoho, s kým jste zašli na kávu, klienta či zákazníka nebo lidi, kteří tě sledují online. V takových momentech se propast, která se mezi námi jako lidmi rozevírá, překlene mostem.“
(Citace z knihy Pořiďte si druhý mozek, Tiago Forte)
Dneska to bylo trochu osobnější čtení, vážím si toho, že jsi ho dočetl až sem.
Těším se zase za dva týdny, 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbí, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.