Sám sobě marketérem
Sám sobě marketérem
Chcete vlastní e-shop? Co všechno si promyslet dopředu?
0:00
-13:44

Chcete vlastní e-shop? Co všechno si promyslet dopředu?

Devět základních oblastí, které doporučuji si pečlivě promyslet, než se pustíte do tvorby nového e-shopu.

Jedna ze služeb, které nabízím, je tvorba e-shopu na Shoptetu na klíč. A tak se setkávám s mnoha lidmi, kteří se chtějí pustit do vlastního online prodeje na internetu. A všímám si, že zdaleka ne všichni mají svůj projekt do detailu promyšlený. V této epizodě bych rád shrnul základní body, které je vhodné mít promyšlené ještě před tím, než se pustíte do praktické tvorby svého nového e-shopu.

Chcete vlastního e-shop? Co všechno si promyslet dopředu?
Chcete vlastního e-shop? Co všechno si promyslet dopředu?

1. Produkty k prodeji

Pokud chcete mít e-shop, asi tak nějak tušíte, co budete prodávat. Nabídka produktů je jeho základním stavebním kamenem. Takže jako první věc, kterou je potřeba si ujasnit, je konkrétní, přesná nabídka produktů. Alespoň pro okamžik spuštění.

  • Jaké bude zaměření e-shopu?

  • Co chci prodávat?

  • Mám produkty vlastní nebo je někde nakupuji?

  • Mám k nim fotky, popisky, eany, váhu, rozměry, technické specifikace?

  • Jsem schopný produkty rozčlenit do kategorií?

  • Budu pracovat s produkty více značek?

Asi byste se divili, jak častým problémem jsou dobré popisky a fotky produktů. Přitom je to to první a nejzákladnější. Bez produktů nemáte co prodávat.

Pokud chcete prodávat zboží, které nakoupíte od svého dodavatele, můžete často využít jeho produktový feed, ve kterém od něj dostanete již všechny potřebné informace o produktech ke snadnému nahrání do vašeho e-shopu. Stává se to pomalu standardem, takže doporučuji se na feed aktivně ptát a chtít jej. Ušetří vám to mnoho práce s vlastní tvorbou fotek a popisků.

Pokud plánujete e-shop s vlastními produkty, budete si všechno muset vytvořit sami. Každý produkt dobře nafotit z více stran. A čím lépe je nafotíte, tím snáze lidé nakoupí, protože budou mít jasnější představu o tom, jak produkt ve skutečnosti vypadá. A popsat jeho vlastnosti. Jaký je, k čemu se používá a jeho specifikaci. A pro účely logistiky jeho hmotnost a rozměry. A pro účely filtrování jeho parametry jako je barva, materiál apod.

Čím více produktů, tím více legrace. A čím lépe máte produkty popsané, tím snáze oslovíte zákazníky. Tvorba popisu produktů může zabrat celkem dost času, proto ji doporučuji neodkládat, ať se na ně pak při tvorbě nečeká. A co se týká formy popisu a uváděných informací, můžete se inspirovat u konkurence.

A když jsme u té konkurence, pozor na krádeže popisků a fotek z jiných e-shopů. Pokud je nedostanete od distributora nebo na ně nemáte jasně daný souhlas s použitím, je jejich přebírání nelegální. Představte si, že si konkurence zaplatila copywritera a fotografa, aby připravil popisky a fotky pro jejich produkty. A pak je najde na vašem e-shopu. Co asi nastane? Přijde vám dopis od právníka. To už je lepší zkusit co nejvíce podkladů získat přímo od dodavatele. Většinou mají katalogy nebo produktové fotky, které poskytují k dispozici.

2. Vaše cílová skupina

Měli byste mít jasno v tom, komu vlastně chcete prodávat. Je to strategické rozhodnutí, které pak definuje vzhled e-shopu, cenovou politiku i marketingovou a komunikační strategii. Chcete prodávat koncovým zákazníkům nebo velkoobchodně? Nebo dokonce obojí?

Jen málo produktů je určeno opravdu pro všechny. Tak se zkuste zamyslet, pro koho tu budete vy. A s tím vědomím pak procházejte celým procesem tvorby.

Pokud například chcete prodávat elektrické nářadí koncovým spotřebitelům, bude vaším zákazníkem asi muž ve věku od řekněme 25 do 60 let. Cílíte na profesionály nebo na hobíky? Tady řekněme třeba na hobíky, kteří si kutí pro radost nebo příležitostně dělají nějaké práce na svém domě. Klidně si můžete stáhnout a vytisknout třeba pět fotek mužů, kteří spadají do téhle cílovky a připsat si k nim smyšlené údaje tak, abyste pokryli nejrůznější typy lidí. Mladý kluk z vesnice, starší kutil… A klidně si je pojmenujte. A tyhle papíry s fotkami a informacemi si pověste na nástěnku, ať je máte před očima. Pro ně e-shop chystáte. Je musíte zaujmout a přesvědčit. Říká se tomu marketingové persony, kdyby vás to víc zajímalo. A jde o tom hodně vygooglit.

3. Konkurenční prostředí

Dává smysl budovat takový e-shop? Udělejte si průzkum konkurence, abyste zjistili, kolik podobných e-shopů už existuje. Těm všem chcete konkurovat. Nechci vás strašit ani odrazovat. To je ale realita. Zákazníci kteří budou chtít nakoupit váš produkt pravděpodobně narazí i na e-shopy konkurence. A budou srovnávat. Oni už před vámi stanovili nějaká očekávání, která lidé budou mít.

Je to příležitost pro to se zamyslet, co jste schopní nabídnout navíc, v čem jsou vaše silné stránky a čím se od nich odlišujete.

4. Proces objednávky

Toto je taky bod, který často lidé nemají úplně vymyšlený. Spadá sem celý faktický průběh od přijetí po dodání objednávky zákazníkovi.

  • Jak to bude se skladem produktů? Kde ho budete mít, jak bude členěný a kolik produktů budete mít skladem? Jak rychle jste schopní expedovat objednávky? Jak rychle jste schopni doobjednat další produkty, když je vyprodáte?

  • Jaké způsoby dopravy chcete využívat? Pokud chcete využívat kurýry, budete zásilky vozit na sběrné místo nebo plánujete objednávat svoz? Chcete nabízet osobní odběr? Jaké budou ceny dopravy?

  • Jak chcete přijímat platby? Máte vyčleněný bankovní účet pro e-shop? Přemýšlíte o platební bráně? Budete chtít nabízet dobírku?

  • Máte vymyšlené vratky a reklamace?

  • Jak bude fungovat zákaznická podpora pro lidi, kteří budou mít dotazy nebo nějaký problém?

V ideálním případě vám bude skákat jedna objednávka za druhou. Proces objednávky musí být vychytaný tak, ať vám nepřidělává zbytečné starosti a jste schopni hladce odbavovat každou objednávku. Jen si vzpomeňte, jaké fofry nastávají například před Vánocema.

5. Způsob prodeje

To, že spustíte e-shop nic neznamená. Nemáte hotovo. Dostali jste se teprve do bodu nula. Na začátek. Na start. Musíte začít prodávat. A setkal jsem se i s klienty, kteří mi až v tu chvíli řekli: „Tak co? Jak tam teď dostaneme lidi, aby unás nakoupili?“ Nevěřícně jsem koukal, že tuhle zásadní věc neměli nijak vymyšlenou a začínají to řešit až ve chvíli, kdy je e-shop spuštěn.

Už na začátku byste měli mít představu o tom, jakým způsobem na svůj e-shop chcete dostat zákazníky. Jakými kanály jej chcete propagovat a jak bude vypadat marketing vašeho projektu.

Každý případ je jiný. Někdo má kamennou prodejnu, která mu pomáhá v rozšiřování povědomí, další na sebe mají navázané komunity lidí, kteří se mohou stát zákazníky, někdo má možnost velmi výhodného nákupu, takže je schopen nabídnout velmi levné ceny, které zaujmou na zbožových srovnávačích.

Popřemýšlejte už na začátku, jak vlastně má e-shop fungovat a prodávat.

6. Peníze a čísla

Ekonomika celého projektu je také stěžejní. Je rozumné si vše zkusit spočítat ještě před začátkem přípravy.
Namátkou:

  • Jaké jsou vaše nákupní ceny a jakou marži si můžete přidat?

  • Jaké budou vaše fixní náklady na provoz e-shopu?

  • Kolik toho potřebujete prodat, abyste pokryli fixní náklady?

  • Jaká je nutná počáteční investice na vybudování e-shopu – a pozor, i včetně zázemí jako je sklad, zařízení expedice apod.?

  • Jakou plánujete návratnost této investice?

  • Jaký rozpočet chcete nebo můžete vyčlenit na marketing a propagaci?

  • Jak budete řešit účetnictví?

Zejména u produktů s nižší marží se pak nezřídka stává, že pro pokrytí fixních nákladů a alespoň trochu rozumnou návratnost se dostáváte k potřebě velmi vysokého obratu, který zejména v začátcích může být problémem. Klienti pak odbavují objednávku za objednávkou, pracují od rozednění do setmění, ale na účtě i přesto nezůstává tolik, kolik by si přáli.

Navíc málo který nový projekt naskočí hned z nuly na sto. Na to je vhodné také myslet, že v počáteční fázi bude e-shop více peněz stát, než generovat. A je potřeba vytrvalost a trpělivost. A neustálé počítání.

7. Plány do budoucna

Jaké jsou vaše výhledy do budoucna? Co s e-shopem plánujete dál? Chcete jej rozšiřovat? Přidávat nové produkty? Expandovat do dalších zemí?

V každodenní záplavě operativy se zapomíná na posun dopředu. Je vhodné si alespoň rámcově naplánovat budoucí rozvoj, ať si čas od času můžete říct, jestli se skutečně posouváte a děláte kroky dopředu, jak byste rádi.

8. Lidé v projektu

Málokdy je e-shop práce pro jednoho člověka. Už víte, s kým budete spolupracovat? Kdo vám bude pomáhat s tvorbou, plněním, expedicí objednávek nebo s dalším rozvojem? Máte vymyšlené, kde vezmete brigádníky pro případ sezónních špiček?

Ujasnění si lidí v projektu a jejich rolí pomáhá také s přípravou a organizací práce. Pokud víte, že čas od času budete potřebovat brigádníky, postaráte se například o to, aby byly ve skladu dobře označené pozice jednotlivých produktů. Pokud budete využívat služeb externí účetní, vytvoříte jí přístupy na e-shop, aby si mohla sama stahovat doklady.

Popřemýšlejte o tom, kolik lidí bude zapojeno do vašeho e-shopu, ať se na ně připravíte a počítáte s nimi.

9. Technická stránka věci

No a nakonec technické řešení e-shopu. To by bylo na hodně dlouhý, samostatný díl. Tedy namátkou:

  • Na jaké platformě e-shop chcete postavit?

  • Jak budete řešit skladovou evidenci a účetnictví?

  • V e-shopu nebo v jiném systému, který bude potřeba napojit?

  • Jaké všechny integrace a propojení budete potřebovat?

  • Jaká bude vaše právní forma, v rámci které budete e-shop provozovat?

  • Jste plátci DPH?

  • Máte z pohledu legislativy nějaké speciální podmínky?

Výběr spolehlivého řešení je pak jedním ze zásadních kroků celé tvorby e-shopu. Pokud vybudujete e-shop na řešení, které je nespolehlivé nebo pokud se dostanete na hranu možností vybrané platformy, máte problém. Přesun na jinou platformu za provozu není žádná sranda. Proto je lepší si promyslet si všechny body pečlivě na začátku, ať předejdete problémům v budoucnu.

Tohle tedy bylo devět základních oblastí, které doporučuji si pečlivě promyslet, než se pustíte do tvorby nového e-shopu. Sice dopředu nikdy nevíte, co vás čeká, ale je důležité se co nejlépe připravit a nevrhat se do toho slepě bez rozmyslu. Chystáte se přeci jen investovat do tvorby e-shopu nemálo peněz.

Jak řekl americký generál a politik Dwight David Eisenhower

„Při přípravě bitvy jsem vždy zjistil, že plány jsou k ničemu ale plánování je nezbytné.“

0 Comments
Sám sobě marketérem
Sám sobě marketérem
Fandím lidem, kteří mají chuť se učit a zkoušet věci na vlastní kůži. Projekt www.samsobemarketerem.cz tvořím pro nadšence, kteří se pouští (nebo chtějí pustit) do vlastního podnikání a rádi by také pronikli do základů online marketingu. Vyznat se v tom obrovském množství odborných informací na internetu může být náročné. Nabízím jednoduché základy a pomoc v začátcích.