Blíží se konec marketérů?
Proč se nebojím, že mě nahradí umělá inteligence - a co by měli dělat marketéři, aby zůstali potřební.
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Poslední dobou se mě lidé často ptají, jestli se nebojím, že mi AI vezme práci. A víš co? Možná by mě to mělo trápit víc, než mě to trápí. Ale zatím na to koukám trochu jinak.
Nedávno jsem četl rozhovor s investorem Miroslavem Uďanem, kde říká, že markeťáci a copywriteři končí. Že copywriting je mrtvý a že už nebudeme potřeba. A zároveň mám klienta, který si pravidelně platí AI aplikaci a bez špetky kritiky s ní všechno konzultuje a řeší.
Z aktivního marketéra se tak pomalu měním v dělníka, kterému jsou tlumočeny přání a rozhodnutí AI appky. Klient propadl kouzlu tohoto nástroje, jeho přesvědčivé výstupy bere jako směrodatné a řídí se jimi. Přitom nezřídka narážíme na chybné interpretace, neznalost kontextu nebo jeho nedokonalé zadávání v důsledku vlastní neznalosti oboru.
Bude mě tenhle klient ještě za pár měsíců potřebovat, až budou o něco pokročilejší nástroje na generování webů nebo grafických materiálů na základě textového zadání?
Realita je jiná, než si myslíme
My, marketéři, ajťáci, často manažeři nebo zvídavější lidé, žijeme v bublině lidí, kteří jsou velmi gramotní. Můžeme tak mít falešnou představu toho, že jsou na tom všichni kolem nás stejně.
Realita ale taková není - stačí si jít stoupnout na chvíli k pobočce O2 nebo Vodafone a poslouchat, s jakými požadavky tam lidé chodí. Někdo jim nastavil jiné vyzvánění, chtějí nainstalovat aplikaci nebo nevědí, proč jim nefunguje internet. A přitom Česko je na digitální špici Evropy.
Stále je hodně lidí, kteří pro online marketing a s tím spojené činnosti nemají talent, schopnosti... nebo jen čas a kapacity. A tady v Itálii, kde právě studuji, zažívám na vlastní kůži, že jsou země, kde to není téma - online je tam celkově slabý. Současná vlna digitální transformace tady pořádně ani nezačala.
Nástroj ještě neznamená výsledek
Sebelepší nástroj je ti k ničemu, když s ním neumíš pracovat. K čemu ti bude nejlepší šicí stroj, když neumíš šít, ani nevíš nic o látkách? Možná něco ušiješ, ale bude to zmetek, protože nevíš, jak na to.
Zvyšuje se počet věcí, které si jsou lidé schopni na internetu udělat sami - od generování obrázků, textů, webů, spouštění reklam... ale jsou to samostatné aktivity, které je potřeba koordinovat a přizpůsobit co nejlépe tomu, komu mají sloužit. A to žádný nástroj neudělá.
Už teď sleduju, jak se mění trh freelancerů. Méně schopní grafici či copywriteři najednou nemají práci, protože jejich dílčí úkony si jde udělat svépomocí v AI nástrojích. A tak aby měli jak vydělávat peníze, začínají nabízet související věci - webové stránky, správu sociálních sítí, služby virtuálních asistentů...
A tak najednou vzniká další a další konkurence na juniorní úrovni. To znamená, že se tyto služby slevňují. Tedy více lidí dělá za méně peněz. Sám jsem zvědavý, k čemu to povede.
Budoucnost je v přidané hodnotě
Jsem přesvědčený o tom, že budoucnost je a vždy bude v přidané hodnotě člověka. Ve zkušenostech, kritice, v umění čtení mezi řádky, sociálním přesahu, vnímání trendů a nálad.
Stále je a asi vždycky bude mnoho věcí, které nejsou nikde zachycené. Můžeš si třeba o nějaké lokalitě číst článků kolik chceš, ale stejně tě to nepřipraví na to, jaké to tam doopravdy je, když tam přijedeš.
AI nástroje jsou často velmi lichotivé a neumí oponovat blbostem. Nemají kontext tvé firmy, neznají historii tvých zákazníků, nevědí, co funguje ve tvém oboru a co ne. Neumí číst mezi řádky a nechápou nuance lidské komunikace.
Co to znamená pro marketéry?
Pokud jsi marketér, který jen přepisuje texty z jednoho místa na druhé nebo tvoří bezduchý obsah podle šablon, pak ano - AI tě pravděpodobně nahradí. Ale pokud umíš strategicky myslet, rozumíš businessu a dokážeš propojit marketing s prodejními cíli, tak jsi v pohodě.
Uč se, vzdělávej se, zajímej se, tvoř si přesahy do businessu, prodeje, psychologie zákazníků. Zkušenosti a přesahy jsou tvoje konkurenční výhoda. Staň se poradcem, ne jen dělníkem.
A když bys jako marketér v budoucnu neměl práci? Budeš toho umět dost pro to, aby sis mohl rozjet vlastní podnikání. Protože člověk, který rozumí marketingu, businessu a zákazníkům, bude vždycky potřeba.
Svět se mění, ale pořád jsou tu lidé s problémy, které potřebují vyřešit. A dokud budou existovat lidé, budou existovat i příležitosti pro ty, kdo jim dokážou pomoct.
🤔 Jak to vidíš ty? Bojíš se, že tě AI nahradí, nebo v ní vidíš spíš nástroj, který ti může pomoct? Napiš mi do komentáře - budu rád za tvůj pohled na věc.
👇🏻👇🏻👇🏻
👨🏻💻 Jak pracuje Martin Kavka, newsletterista?
Líbí se mi nahlížet do běžného života lidí z praxe. Jak pracují, jaké nástroje používají… A tak jsem tuto rubriku zavedl i zde. Představuji různé lidi ze světa online marketingu a nechávám je, ať ukáží, s jakými nástroji pracují, jak si evidují práci atd.
🟡 Jaké klíčové nástroje (aplikace) nutně potřebuješ ke své práci a nedovedeš si bez nich představit fungovat?
Po ruce mám vždycky MacBook Air, k tomu používám „papírový“ tablet reMarkable 2 – hlavně na poznámky, deníkové zápisky, vysypávání hlavy, čtení e-booků. Všechny rozhovory nahrávám na iPhone 14 (klasický diktafon už jsem přestal používat). A miluju, když mám po ruce naši knihovnu, ze které můžu hned vylovit knihu, kterou potřebuju.
A aplikace – nejčastěji sahám po Google Kalendáři, Gmailu, Pages nebo Google Dokumentu. Nedám dopustit na Claude Pro, platím si i Perplexity (pro rešerše k tématům) nebo TurboScribe (nástroj na přepisování audia do textu). Často jsem na Discordu, kde je naše komunita k Tvůrcastu a kde se scházejí i Copypátečníci (menší mastermindová skupina copywriterů, tvůrců a marketérů, kterou založil Roman Věžník). Kromě toho používám Forendors, Substack, YouTube nebo Spotify for Creators (bývalý Anchor), kde publikuju.
🟡 Jak si eviduješ práci a úkoly (v jaké aplikaci, jakým systémem, papír / digitálně)?
Co není v Google Kalendáři, to není. Ale zároveň to musím kombinovat s rodinným plánovacím kalendářem, který máme v papírové podobě, protože moje žena Alice nedá na papír dopustit. Používám taky sadu přehledů k zakázkám (plánovaným, dojednaným i hotovým) v Numbers.
🟡 Máš nějaký pracovní hack / vychytávku?
Měním pracovní místa. Různá prostředí miluju – je třeba typ práce, u kterého nesnesu příliš velké ticho, potřebuju mírný ruch, takže vyrážím do kavárny. Jindy se zase potřebuju zavřít před světem. Taky hodně chodím a promýšlím věci při procházkách – nápady si diktuju do telefonu. A za jeden z největších hacků považuju to, že si zapisuju, co mě přes den napadá – lidé podceňují, o kolik skvělých myšlenek přicházejí, když to nedělají.
🟡 Kde jsi se naučil to, čím se živíš a jak se dál vzděláváš?
Vždycky jsem rád psal a chtěl jsem se tím živit – mnoho let jsem pracoval v médiích, kde jsem se odnaučoval zlozvyky ze slohovek a v podstatě se učil znovu psát. Hodně čtu, hodně píšu, hodně koukám přes plot k ostatním, jak přemýšlí a píšou oni. Bavím se s kolegy, protože živá inteligence je taky fajn.
🟡 Schůzky naživo nebo virtuálně?
Když můžu, potkám se naživo – baví mě vidět i řeč těla a navrch je to další příležitost se projít. Ale virtuální schůzky jsou fajn vychytávka.
🟡 Co nosíš vždycky u sebe?
Notebook, mobil, reMarkable, hodinky, klíče. Peněženku čím dál méně, už ani nevím, jak vypadají některé bankovky nebo mince.
🟡 Máš nějaké motto?
Oblíbil jsem si, co mi před časem řekl expert na AI Honza Romportl v Newsletterech: „Jediný způsob, jak pokračovat, je pokračovat.“ Toho se držím, zvláště když se třeba úplně nedaří.
🫶🏻 Co mě poslední dobou zaujalo
Google začal odpovídat na některé otázky pomocí Gemini a lidé tak mají méně důvodů jít až k vám na web. // Poprvé v historii klesl počet lidí vyhledávajících na Google. Lidé vyhledávají pomocí nástrojů umělé inteligence. // Zkusil jsem využít Perplexity k vyhledání slevového kodu pro Evernote a k mému překvapení se mi tak jedním dotazem povedlo ušetřit 2/3 ceny na ročním předplatném. // Po letech končí služba Pocket. // Dostal jsem zajímavou nabídku účastnit se Erasmu pro podnikatele. Tenhle směr rozvoje mezinárodního podnikatelského prostředí se mi fakt líbí! // Zajímavý článek o tom, že pohodlný digitální život není zadarmo. // A Perplexity ještě jednou - líbí se mi sekce ”Objevovat”, kde se dají hezky začerstva zachytit aktuální trendy a informace.
🤗 Líbí se ti tenhle projekt a chceš mi udělat radost?
Pozvi mě na šálek italské kávy pomocí služby Buy me a coffee sloužící k jednorázové podpoře tvůrců. A děkuji všem, kteří už tak udělali! 🫶🏻
Přeju ti fajn víkend! 👋
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
V poslední době nad tím přemýšlím čím dál častěji. Naprosto souhlasím s tím, že máme tendenci si myslet, že všichni kolem nás řeší AI – přitom si všímám, že spousta (i mladých) lidí tápe v základech online marketingu.
I pokud AI agenti jednou dokážou plně nahradit marketéry, pořád zůstává otázkou, jak rychle si je podnikatelé osvojí. Některé startupy naskakují na nové trendy okamžitě, jiné firmy reagují pomaleji. A samozřejmě záleží i na tom, na kolik takoví skvělí AI agenti vyjdou.
Určitě bychom ale měli počítat s tím, že se marketingový rybníček zmenší – a že AI revoluce jednou může doběhnout i nás. Ale jak píšete v článku, online marketéři mají dovednosti, které můžou využít pro rozjezd jiného byznysu.
Já jsem teda zaměstnanec a dělám si personal brand, a AI je fajn, třeba s ním píšu články či příspěvky na socky, ale že by mě to nahradilo? To ne! Musím přesně vysvětlit základní myšlenky, styl komunikace, a pak revidovat, je to spíše nástroj, než že by to fungovalo zcela automaticky.