Zkratka často znamená nejdelší možnou cestu + 2 tipy a nachytření
⏱️ 5 minut čtení
Ahoj markeťáku!
Mám pocit, že spoustu lidí propadlo hledání zkratek a svatého grálu. Tedy ne jen v marketingu, ale tak nějak obecně - v životě. Hledáme programy na efektivní hubnutí (ideálně 5 minut denně a pekáč buchet do měsíce), návody na snadné vydělávání, rychlou kariéru... Až tak nějak zapomínáme, že některé věci prostě moc ošidit nejde. 🤷🏻♂️
V kontextu marketingu si můžeš na sociální sítě nakoupit hromady falešných fanoušků a doufat, že se chytnou nějací skuteční. Můžeš si (nechat) napsat falešné doporučení a doufat, že to přiláká skutečné zákazníky, nakoupit zpětné odkazy aby sis zlepšil pozice ve vyhledávání... Třeba jo. Z mé zkušenosti to ale nefunguje.
Internetová veřejnost ve velkém blázní z umělé inteligence. Je to silný nástroj (který přináší nové možnosti a posouvá hranice mnoha oborů), ale spousta lidí v něm vidí především lacinné zkratky. Nechávají si ve velkém psát třeba obsah na web a bez přemýšlení jej hned publikují. Dostávají se mi tak do rukou nesmyslné generované texty, které chtějí klienti vkládat na weby, aniž by si je pořádně přečetli a zamysleli se, jestli mají skutečně hlavu a patu. 🙆🏼♂️ Nekriticky to berou jako kvalitně vytvořený obsah, který chtějí rovnou publikovat a klidně ještě přeložit Googlem do dalších jazyků (opět bez kontroly). Nebo generování příspěvků na sociální sítě - nechají si to napsat umělou inteligencí a mají aktivitu bez práce. Nadšení z možnosti instantní tvorby jakéhokoliv obsahu zcela zakrylo vlastní úsudek. 🤦🏻♂️ A to je špatně. Zkratky neexistují. Už v Murphyho zákonech je trefně psané, že "Zkratka často znamená nejdelší možnou cestu“. Je to stále JEN NÁSTROJ. Další nástroj. Ne kouzlo, které za nás najednou bude všechno a bezchybně dělat. Vždyť je to taková novinka, že jsme se ji ještě nenaučili pořádně používat. Sledujme novinky, objevujme novinky, uznávejme pokrok, ale kriticky. 🙏🏻
Nejlepší je si prostě vyhrnout rukávy a pustit se do práce. Neztrácet čas hledáním zázračných zkratek a počítat s tím, že to prostě nějaký čas zabere. Napsat článek, nafotit fotky, popsat produkt, natočit video, odpovídat na dotazy, vybudovat si publikum, nasbírat reference, dosáhnout hezkých pozic ve vyhledávačích a podobně. Pozor - nepleť si zkratky a rady profesionálů! Ty smysl mají. Pomůžou Ti nedělat zbytečné chyby. Mám na mysli až podezřele rychlá řešení, která slibují s minimem práce velký progres. Když na něco takového narazíš, buď skeptický. Pátrej po tom, jak by to mělo fungovat. Ověřuj si. Důkladně. A neboj se práce. Navíc - na internetu nebudeš mít hotovo nikdy. Je to nepřetržitá práce s informacemi.
"Obsah v jakékoliv formě je tím nejdůležitějším prvkem každé marketingové kampaně." ~ Rebecca Lieb
💡 Zajímavý tip do praxe:
Recenze a hodnocení spokojených zákazníků umí divy. Ale jak je získat? Většinou lidé sami od sebe spíše napíší negativní recenzi, když nejsou spokojení, než tu pozitivní, když bylo vše tak, jak má. Mám tip na úžasně jednoduché, ale funkční řešení.
V poslední době jsem viděl několikrát v praxi samolepku s výzvou k přidání hodnocení na Google. Spolu s uvedením počtu hvězdiček je to elegantní způsob, jak v kamenné prodejně od zákazníků získávat hodnocení. Není to super?
S úsměvem na prodejně obsloužíte zákazníka, on je spokojený a než se rozloučíte, nabídnete mu možnost jednoduchého přidání hodnocení. A aby to nemusel hledat, stačí si jen načíst QR kód nalepený někde pěkně na očích. A máte dalších pár ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ do sbírky. Ověřených. Skutečných. Hodnotných.
🎓 Rozdíl mezi B2B a B2C (a co to je)
Když začínám spolupráci s novým klientem, zajímám se o to, jak má postavené své podnikání, jaké produkty nebo služby nabízí a hlavně komu. Kdo je jeho zákazník. Ono totiž při plánování marketingu - a to nejen na internetu - hraje důležitou roli, jestli cílíš na firemního zákazníka nebo na koncového spotřebitele. V nejnovějším díle mého podcastu Remoted jsem se to pokusil co nejpřehledněji vysvětlit.
Dozvíš se:
🎯 Co to je B2C (prodej obchodníka spotřebiteli)
🎯 Co je to B2B (prodej obchodníka obchodníkovi)
🎯 Co je potřeba dělat bez ohledu na zaměření
🎯 V čem jsou naopak obě cílové skupiny odlišné
🎯 Jak přemýší o nákupu koncový spotřebitel a jak obchodník
🎯 Vhodné marketingové komunikační kanály pro každou ze skupin
Poslechni si epizodu na mém webu, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts nebo na YouTube. (Prostě kdekoliv.)
💡 Znáš a používáš myšlenkové mapy?
Dříve jsem si dělal před začátkem prace na projektech základní poznámky ve Wordu či Excelu, ale nepracovalo se mi s nimi moc dobře. Psaný text je horší na orientaci, nelehko se v něm zpracovává struktura. Pak jsem narazil na techniku myšlenkových map. Zjistil jsem, že pomocí nich je mnohem jednodušší, rychlejší a názornější si návrh projektu zpracovat. Usnadní to přemýšlení nejen mně, ale také se mi to lépe prezentuje klientovi. Jednoduchý způsob přesunu jednotlivých položek a změny struktury přímo nabízí pro efektivní brainstorming.
Podstatou je si vizuálně rozkreslit jednotlivé položky a znázornit si mezi nimi vazby či jejich strukturu. Klidně tužkou na papír.
Pokud (stejně jako já) preferuješ místo papíru elektroniku, můžeš zkusit například on-line appku MindMeister (existuje také jako aplikace pro mobily). Je velmi jednoduchá, intuitivní a udělá službu i v bezplatné verzi.
Je to velmi jednoduchá pomůcka, kterou se nemusíš dlouho učit a pomůže ti jasně zformulovat myšlenky do přehledné vizuální podoby.
Můžeš si tak například zpracovat:
🟡 business plán,
🟡 návrh marketingové strategie,
🟡 strukturu webu nebo e-shopu,
🟡 záznam z brainstormingu,
🟡 podklady pro rozhodování...
...no vlastně cokoliv. Zkus to. V jednoduchosti je síla. A přehlednost. Rozpracovávat detaily pak můžeš bokem kdekoliv ti to vyhovuje. Myšlenková mapa však může sloužit jako skutečná mapa ke splnění cíle.
💯 Zajímavá čísla na závěr:
Letošní obrat české e-commerce bude téměř 223 miliard Kč
Počet e-shopů v česku: 51 tisíc
Podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu: 13,5 %
Tyto čísla a další zajímavé informace najdeš na webu www.ceska-ecommerce.cz, který tvoří a aktualizuje Shoptet spolu se Seznamem.
Měj se fajn a těš se na další e-mail za dva týdny. 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se Ti newsletter líbil, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.