Říkám klientům nepříjemnou pravdu o jejich byznysu
Reklama ti nezachrání špatný byznys. Naopak - zesílí všechno, co děláš špatně.
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Tohle je ta nepříjemná pravda, kterou klientům říkám nejčastěji. Občas za mnou přijde někdo s klasickou prosbou: “Potřebujeme reklamu, aby to začalo vydělávat.” A já pokaždé odpovídám stejně - ne, potřebujete funkční byznys. Teprve pak má cenu řešit kampaně.
Zažil jsem to mockrát, hlavně během covidu. Přišel za mnou člověk - “Rychle potřebuju e-shop na roušky!” nebo “Na dezinfekci!” nebo na cokoliv, co zrovna bylo nedostatkové. Postavili jsme to, naplnili produkty, udělali pěkný design. A pak najednou: “Tak, a teď jak tam dostaneme zákazníky?”
Do té chvíle vůbec neřešili marketingové kanály. Ani nápad, ani plán. Prostě postavili shop a čekali, že přijdou. Jako kdyby stačilo otevřít dveře a lidi se pohrnou.
Připomíná mi to Zdeňka Pohlreicha v Ano, šéfe. Pamatuješ? Jak těm restauracím ukazoval, že problém není v marketingu, ale v základech? Když jim tam svým jménem přivedl plnou hospodu a oni nebyli schopní je obsloužit, ukázalo se, kde je skutečný problém. Nefungovala kuchyň, nebyli připravení na nápor, neměli vyřešené zásobování. Marketing by jim nepomohl - naopak by jen odhalil všechny jejich slabiny najednou.
Představ si kavárnu na krásném místě, skvělá káva, super interiér. Jenže je bokem od lidí, nikde poblíž neparkuješ, MHD tam nejezdí. Můžeš investovat miliony do reklamy, ale lidi tam prostě nedostaneš. Problém není v marketingu - problém je v samotném konceptu.
Vidím to pořád dokola. Lidé staví byznys bez představy, jak k němu dostanou zákazníky. Spoléhají na to, že reklama všechno vyřeší. Neřeší operativu - co se stane, když zákazníci opravdu přijdou. Nemají vychytané procesy, dodávky, obsluhu. A hlavně - očekávají, že marketing zachrání nabídku, o kterou vlastně nikdo nestojí.
Proč na tom záleží?
Protože když jsou čísla v háji, reklama ti akorát zesílí ztrátu. Když nemáš vyřešený základ - operativu, procesy, marže - tak ti žádná kampaň nepomůže. Naopak - ukáže všechny slabiny najednou.
„Great marketing only makes a bad product fail faster.“
– David Ogilvy
Marketing má být akcelerátor úspěšného byznysu, ne resuscitace mrtvého koně. Jak říkal Ogilvy - reklama je navoněná zdechlina. Můžeš ji navonět sebevíc, pořád to bude zdechlina.
Takže jak to dělat správně?
Nejdřív vyřeš core byznysu. Jak nakupuješ, jak prodáváš, za kolik, s jakou marží, jak rychle dodáváš, jak odbavuješ zakázky. Tohle všechno musí fungovat jako hodinky.
Proto se zákazníky velmi podrobně řeším proces objednávky, když jim stavím e-shop. Jakým způsobem budou odbavovat, kolik lidí do toho vstupuje, jaké tam jsou kroky, jaké situace můžou nastat a jak na ně budou reagovat. Chystám na to myšlenkovou mapu, kde si rozpracujeme všechny možnosti a situace, které můžou nastat. Co když přijde reklamace? Co když nebude zboží skladem? Co když dodavatel nedodá včas? Co když zákazník chce změnit objednávku? Co když platba neproběhne?
Teprve když tohle máme vychytané, můžeme pustit e-shop do provozu beze strachu, že máme některý scénář nepokrytý. Protože ve chvíli, kdy se to rozjede - a s reklamou se to může rozjet rychle - už není čas řešit operativu. Musí to fungovat.
Otestuj bez reklamy. Pokud to nefunguje ani organicky, mezi známými, na osobní doporučení, tak to nebude fungovat ani s reklamou. První zákazníky musíš získat bez placené propagace. Navíc při prvních osobních prodejích získáš velmi cennou zpětnou vazbu. Bezprostředně. A čím upřímnější, tím lépe.
Připrav operativu. Co se stane, když ti opravdu skočí 50 objednávek denně? Zvládneš to? Máš lidi? Máš zboží? Máš procesy?
Až pak řeš marketing. Když víš, že produkt funguje, procesy máš vychytané a jsi připravený na nápor.
Mám rád přístup malých sázek - postupně zkoušíš, jestli fungují jednotlivé mechanismy, jednotlivé marketingové kanály. Testuješ malými částkami, učíš se, co zabírá. To je skvělé pro rozjezd podnikání. Ale pozor - tohle se nevylučuje s tím, že základ musíš mít vymyšlený a dobře postavený. Malé sázky neznamenají chaos nebo nepřipravenost. Naopak - musíš být schopný fungovat v případě, že se ti některá z těch sázek rozjede.
Protože co když jedna z těch malých sázek vyjde? Co když najednou přijde 100 objednávek? Jsi připravený? Máš zásoby? Máš lidi? Máš procesy? Pokud ne, tak ti úspěšná kampaň paradoxně ublíží víc než pomůže.
Spousta podnikatelů věří, že jejich problém je v nedostatečném marketingu. Že stačí zaplatit za reklamu a všechno se spraví. Jenže skutečný problém je často jinde. Nabízejí něco, o co už není zájem. Nemají konkurenceschopné ceny nebo podmínky. Neumí svou hodnotu vysvětlit za 10 sekund. Nejsou připravení na skutečný byznys.
A občas je potřeba si říct tu bolestivou pravdu - možná už doba pokročila a to, co nabízíš, prostě přestalo dávat smysl. Můžeš platit za reklamu jak mourovatý, ale když už o tvůj produkt není zájem, tak ti nepomůže.
Marketing není záchranný kruh. Je to zesilovač.
Zesiluje to dobré i to špatné. Pokud máš skvělý produkt, funkční procesy a spokojené zákazníky - marketing ti pomůže růst rychleji. Pokud máš chaos, špatné marže a nefunkční operativu - marketing ti jen rychleji ukáže, kde všude máš problém.
Proto rád začínám u základů. U ekonomiky projektu, obchodní logiky, zdravých marží. Teprve když tohle funguje, má smysl přidat plyn.
Takže až tě příště napadne “potřebujeme víc reklamy” - zastav se a zeptej se: Funguje můj byznys i bez ní? Pokud ne, začni tam.
Ta nepříjemná pravda? Mnoho projektů nepotřebuje lepší marketing. Potřebují lepší byznys model. A když se to bude týkat i tebe a nepoznáš to zavčasu, budeš jen pálit peníze v reklamě, která ti plnou silou ukáže všechny slabiny najednou. Reklama opravdu není záchranný kruh. Je to zesilovač. A když zesiluje něco, co nefunguje, výsledek bude jen větší průšvih.
Vím, že to není příjemné slyšet. Ale lepší je to vědět teď, než až utopíš peníze v kampaních, které ti nepřinesou nic, než problémy.
👨🏻💻 Jak pracuje brand designér, ilustrátor a mentor Michael Petrus?
Líbí se mi nahlížet do běžného života lidí z praxe. Jak pracují, jaké nástroje používají… A tak jsem tuto rubriku zavedl i zde. Představuji různé lidi ze světa online marketingu a nechávám je, ať ukáží, s jakými nástroji pracují, jak si evidují práci atd.
🟡 Jaké klíčové nástroje (aplikace) nutně potřebuješ ke své práci a nedovedeš si bez nich představit fungovat?
Většinu mé kariéry to byl Photoshop, později se přidal Procreate. To ještě v dobách mé ilustrátorské kariéry. Od té doby, co jsem se posunul k řemeslu brand designéra, tak je to mnohem více Figma. Ať už na sběr referencí, vizuální přemýšlení a moodboardy, tak samozřejmě na samotnou designovací práci. Ilustracím a animacím pořád dává poctivý základ Photoshop a Illustrator.
Další nezbytnou appkou je Notion, kde mám kromě osobních poznámek, odkazů, zdrojů a citátů, prakticky všechno své know-how ohledně práce. Tedy základní knowledge-base a procesy, šablony na nabídky atd. V Notionu také řídíme celé naše studio artBLOCK - tedy CRM, řízení projektů, social media plán, ale např. i pracovní portály pro naše klienty nebo pro kreativní freelancery, kteří ke mně chodí na byznys mentoring.
Asi bych měl dost těžkej život bez Loomu, na který nahrávám veškerá zadání pro kolegy, dávám jim tam feedback, ale také prezentuji asynchronně dílčí výstupy pro klienty. Loomem také předávám komentář k auditům brandingu a zpříjemňuji e-maily, které by byly v textu příliš dlouhé.
Neobejdu se ani bez Keynote pro tvorbu prezentací.
No a teď bychom mohli začít výčet těch AI platforem. Ale abych to zkrátil, top jsou pro mě ChatGPT, Claude, Midjourney, Google AI Studio, NotebookLM a úžasné Weavy.
A spousta malých utilitek pro MacOS.
🟡 Jak si eviduješ práci a úkoly (v jaké aplikaci, jakým systémem, papír / digitálně)?
Jsem digitální člověk. Naprostým základem jsou Things, můj úkolovník, který je společně s timeboxováním v kalendáři středobodem organizace mého života. Ten kalendář je aktuálně Notion Calendar. Zbytek si zaznamenávám v Notionu.
🟡 Máš nějaký pracovní hack / vychytávku?
Myslím, že mě dost posunulo delegování práce na asistenta/grafika. Velká vychytávka je pro spoustu lidí pořád neobjevený Loom. Fakt. Na strašně moc věcí to je mega hack. Elgato Streamdeck na zefektivnění práce. K myši ještě na druhou ruku Trackpad. Superwhisper pro přepis hlasu místo psaní na mobilu i počítači.
🟡 Kde jsi se naučil to, čím se živíš a jak se dál vzděláváš?
Můj start ilustrátora na volné noze jsem začínal jako samouk. Prostě mega moc kreslení, studování hald komiksů, animovaných filmů, videoher a ilustrovaných knížek. No a pak jsem prostě nasával obor od kolegů, sledováním opinion makerů. Dnes je to hodně o podcastech a YouTube. Ne že bych nečetl, nepoužíval AI, neolizoval mozky kolegů nebo snad nechodil na konference a sem tam neudělal nějaký ten kurz. Ale na YouTube je fakt všechno dostupné. A když se to nakombinuje s kvalitním čtením od top tvůrců, tak to je 🤯
🟡 Schůzky naživo nebo virtuálně?
No. Mám moc rád potkávání na živo. Vibrace, chemie, “smysluplný small talk”. Vše to je lepší. Ale zcela upřímně, drtivá většina mých schůzek probíhá virtuálně. Bydlím kus cesty od Prahy. A klienti jsou s tím naprosto OK.
🟡 Co nosíš vždycky u sebe?
Jistí to svatá trojice - mobil, klíče, peněženka (jedině už slim) + AirPody. Žádná specialitka. Vlastně jo. Mám na klíčích takovej kovovej mini smrtící gadget - kombinace šroubováku, jehly, pilky a otvíráku piva.
🟡 Máš nějaké motto?
“Všichni jsme jenom lidi.”
🫶🏻 Co mě poslední dobou zaujalo
Školil jsem workshop o AI v marketingu. Hlad po ukázkách použití nástrojů v praxi je velký. // Diktuju toho stále víc pomocí Wispr Flow. Nemá chybu, zásadně zrychluje mou práci na počítači. // Baví mě poslouchat Perplexity Discover. Vlastně jsem tím nahradil jiné zpravodajské kanály. // Revolut nabízí v rámci tarifů mimo další výhody také zdarma předplatné Perplexity, Duolingo a nově i Lovable. Za 245 Kč/měs mi to příjde skvělé. // Socials zveřejnili moc pěknou případovku. // Whatsapp (jo, až teď) dorazil i na Apple Watch. // Povedený článek o AI Mode ve vyhledávání Google. // Zajímavý doplněk do Chromu, abys měl své cíle pěkně na očích. // Hledáš kvalitní firemní/týmový chat, který je zadarmo, opensource a můžeš ho provozovat u sebe? Campfire od 37signals. // Mám velké očekávání od Pomelli a těším se, až bude dostupné i v EU. // Zjišťuju, že spousta lidí neví, že může zdarma používat Perplexity, ChatGPT i Copilota na Whatsappu.
🤗 Líbí se ti projekt Sám sobě marketérem?
Pozvi mě na šálek italské kávy pomocí služby Buy me a coffee sloužící k jednorázové podpoře tvůrců. A děkuji všem, kteří už tak udělali! 🫶🏻
Pokud vše klapne, už příště se dozvíš velkou novinku! 🥳
Přeju ti fajn prodloužený víkend! 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika






