Občerstvení z fritovacího hrnce a mikrovlnné trouby & zákaznické benefity 🍟
⏱️ 4 minuty čtení
Ahoj markeťáku!
V životě jsem se 18x stěhoval, ale posledních 11 let bydlím v srdci jižní Moravy. V Blansku. Macocha, jeskyně, skály, příroda a hezké okolí. 🦇 I město pomalu mění tvář četné fádní socialistické výstavby k lepšímu. Celkem nedávno nám tu tak za spoustu peněz hezky zrekonstruovali autobusové nádraží. 🚏🚌
Na tom starém ale dlouho fungoval bufet s nezapomenutelnou nabídkou: "občerstvení z fritovacího hrnce a mikrovlné trouby". Smáli jsme se tomu už před mnoha lety, když jsme tam jezdili na čundry a v paměti mi to utkvělo dodnes. Povedlo se mi dohledat na Google i fotku:
Proč to sem píšu?
Podívej se na to z marketingového úhlu pohledu. Je to sdělení všem potenciálním zákazníkům, kteří jdou kolem. 🚶🏻♀️🚶🏻♂️ Má (tedy mělo) je to nalákat. Zaujmout. Přimět ke koupi. Zákazníkovi ale v tomto případě může být úplně jedno, jak to připravíme, jde mu o výsledek. Má hlad, chce něco dobrého k jídlu. Ta mikrovlnka a fritéza působí přesně opačným dojmem.
Bacha - troška teorie
Tomu, co by tam mělo být napsané se říká benefity. Jsou dva druhy - funkční a emoční:
👉🏻 ty funkční popisují výhody produktu nebo služby (rychlé občerstvení, teplá jídla, čerstvě připraveno, nízké ceny)
👉🏻 ty emoční pak pracují s pocity (pohodlí, bezstarostnost, odměna).
💡 Jak to udělat líp?
Nevypadalo by to hned jinak, kdyby tam byla fotka veselého člověka, který jí hezky vypadající jídlo a u toho napsané něco ve smyslu, že se zde dobře, rychle a levně najíš, než ti přijede autobus? 🌭
Na spoustě webů se setkávám s naprosto stejnou situací. Podnikatelé se tam chlubí jen sami sebou, místo aby mluvili směrem k zákazníkům a snažili se je utvrdit v tom, že vyřeší jejich potřeby. Jasně že je potřeba se pochlubit, že jsme ti správní a máme vše potřebné.
Ale na prvním místě je zákazník a jeho problémy: ✅
dostaneš dobře najíst a budeš spokojený
máme šikovného kuchaře a velkou nabídku
Obráceně to prostě už tak dobře nefunguje: 🤷🏻♂️
máme šikovné kuchařeho a velkou nabídku
dostaneš dobře najíst a budeš spokojený
Mám moc rád marketing Rohlíku - je postavený přesně na řešení mých potřeb. Na tom, že nestíhám nakoupit a oni mi přivezou nákup rychle až domů. Cítím z toho všeho, že mi fakt chtějí pomoct. Ani slovo o velikosti skladu, počtu aut, ročním obratu. Když mám problém, že nestihnu nakoupit, oni ho za mě spolehlivě vyřeší. Pomůžou mi. A i kurýři k nám jezdí pokaždé s úsměvem.
🎯 Takže hlavní sdělení tohoto zamyšlení je: méně o sobě, více o zákazníkovi. Když mluvíš o sobě, děláš marketing pro sebe a ne pro lidi, jejichž potřeby v podnikání řešíš. Ozvlášť podnikatelé a majitelé firem se rádi (právem) chlubí tím, co vybudovali - že postavili větší halu, koupili novou výrobní linku nebo jakého obratu dosáhli. Ale zajímá to koncového zákazníka?
P.S. Říkal jsem to v jednom díle podcastu, ale připomenu to ještě jednou i tady - super tip na zjištění, jaké benefity u vás vaši zákazníci skutečně oceňují najdeš při čtení jejich recenzí, které vám napsali (proto je důležité je sbírat). V nich chválí to, co je pro ně přínosem. Můžeš si je vypisovat a pracovat s nimi dále. Pravděpodobně to ocení i další, budoucí zákazníci.
🎯 Web jako středobod vaší on-line komunikace
Dva týdny od poslední epizody podcastu Remoted utekly jako voda a je tu další. Tuhle jsem věnoval tomu nejdůležitějšímu z komunikačních kanálů na internetu. 👉🏻 Vašemu webu. A tomu, proč jsou právě vaše internetové stránky to nejdůležitější, co na internetu máte. Pokud je tedy máte.
A navíc:
🟠 o co všechno lze na internetu přijít,
🟠 v čem je obrovská hodnota vlastního webu,
🟠 a tip na knížku, po jejímž přečtení hrozí lehká technologická paranoia.
Poslechni si epizodu na mém webu, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts nebo na YouTube. (Prostě kdekoliv.)
📣 Tip na konec - hlídací pes Google
Znáš nástroj Google Alerts? Super pomocník každého marketéra! Je to takový hlídací pes, který ti hned pošle informaci, když se ve výsledcích vyhledávání na Google nově objeví výrazy, který si nastavíš ke sledování. Takže v základním setupu bys tam - stejně jako já - mohl(a) mít své jméno, svůj telefon, název své firmy nebo projektu. Z první ruky tak budeš vědět, když se o tobě někde někdo zmíní.
Škoda, že se tam nepropisují i zmínky na sociálních sítích, ale na to jsou zase jiné nástroje. Ale ty už jsou placené.
Měj se fajn, užívej léta a těš se na další e-mail za dva týdny. 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbil, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.