Jak svléknout konkurenci do naha?
Co všechno můžeš zjistit o svých konkurentech na internetu a jak na to. Proti komu stojíš, co dělají na internetu, jak jsou s nimi jejich zákazníci spokojení a jak se jim daří ekonomicky?
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Často mluvím a píšu o autenticitě v marketingu a o tom, že není dobré bezmyšlenkovitě kopírovat konkurenci. Je ale fajn vědět, kdo jsou ostatní hráči v oboru a po očku sledovat, co dělají a jak jim to jde.
V tomhle článku ti ukážu několik pokročilých možností, jak si udělat celkem dobrý obrázek o tom, proti komu v podnikání stojíš. Jaké aktivity dělají na internetu, jak jsou s nimi jejich zákazníci spokojení a jak se jim ekonomicky daří. Prostě je svlékneme. Alespoň trochu.
Popíšu ti, jak si to vše můžeš díky dostupným nástrojům a s malou pomocí AI zjistit sám. Jdeme na to! 👇🏻
🔎 Kdo je tvá konkurence?
Asi tak nějak tušíš, s kým si vzájemně konkurujete. Buď se znáte, přešli k tobě od nich zákazníci nebo jsi prostě zkoušel googlit. Pojď si tedy nyní udělat tabulku - seznam tvých konkurentů. Tohle bude chtít malou rešerši. Vezmi to postupně.
Googlení je základ - takže si zkus pohledat na Google. Pro vyšší přesnost zkus vyhledávat přesnou frázi v uvozovkách. Vyhledávací dotaz můžeš specifikovat pomocí povinného rozšíření o další fráze za znak “+” nebo naopak vyřadit nerelevantní znakem “-”.
👉🏻 Tedy např.: “servis kotlů Bosh“ pozáruční +Brno -Kuřim -renovace
💡 Více o tipech na pokročilé googlení jsem popsal ve speciálním článku.Pohledat můžeš také na mapách Google maps a na Mapy.cz. Tedy v případě, že je ve tvém oboru obvyklé mít fyzickou provozovnu.
Divil by ses, kolik lidí nemá vlastní web a podniká jen na sociálních sítích. Tedy zkus pohledat i na Facebooku, Instagramu nebo Tiktoku. Úspěšně tam spousta lidí prodává např. módu nebo nabízí své služby.
Dále projdi firemní databáze. Minimálně Firmy.cz, případně další oborové, pokud o nějakých víš. Výhoda je, že tam máš firmy přehledně roztříděné podle oborů.
💡 Hodně katalogů ale bohužel spadá mezi šmejdské projekty, takže nedoporučuju se v nich registrovat, ani je využívat.K objevení konkurence můžeš také použít Collabim. V něm si můžeš primárně sledovat na jakých pozicích vyskakuješ na Google a na Seznamu na různá klíčová slova, která jsou pro tebe důležitá. Umí ale navrhnout konkurenty, kteří se ve vyhledávačích zobrazují na stejná a podobná klíčová slova, jako ty. Touhle cestou můžeš objevit weby, o kterých jsi třeba doteď nevěděl.
💡 Více o možnostech sledování pomocí Collabimu najdeš na jejich blogu.
🔭 Co dělají na internetu?
Takže v seznamu už máme vypsaných pár konkurenčních subjektů a jejich webů, pojďme se na ně podívat trošku hlouběji. Jaké všechny aktivity na internetu dělají? Jak silnou pozici mají?
Průzkum sociálních sítí - pokud už o někom víš, měl bys jej zkusit cíleně dohledat na sociálních sítích. Zkontrolovat, zda má Facebook, Instagram, Tiktok, Linkedin (firemní i profily zaměstnanců) nebo YouTube.
Jaké má spuštěné reklamy? Zkus si firmu vyhledat na Google a pokud mají nastavené zobrazování reklamy na své jméno (nebo trochu pohledej přes vhodná klíčová slova), zobrazí se ti jejich reklama. Po kliknutí na tři tečky vedle ní se ti v okně nabídne možnost “Zobrazit další reklamy, které tento inzerent zobrazil na Googlu“. A tam pak uvidíš, na co cílí a jaké reklamy má (nebo měl) spuštěné.
Stejné možnosti máš i na Facebooku - tam si stačí zobrazit stránku konkurenta, jít do sekce “O stránce” a “Transparentnost“ - kde si můžeš pohodlně zobrazit všechny reklamy dané stránky.
Ještě jednou zmíním Collabim. Abys zjistil, jaké je rozložení sil mezi tebou a tvými konkurenty ve výsledcích vyhledávání, můžeš si nastavit porovnávání pozic klíčových slov, jak si proti nim stojíš - kdo z vás se zobrazuje na víc frází na lepších pozicích. A můžeš tak cíleně zapracovat na obsahu týkajícím se slovních spojení, na které se zobrazuješ na horších místech, než by se ti líbilo.
Jakou technologií mají udělaný web zjistíš například pomocí nástroje Wappalyzer - ten ti vypíše, na jakém redakčním systému web běží, jaké má napojené služby apod. Můžeš tak třeba zjistit, jaké analytické nástroje konkurent používá.
Z vyhledávání v registru domén pak můžeš zjistit, u jakého poskytovatele má zaregistrovanou doménu a kde hostuje web.
Nejvíce toho souhrnně o on-line aktivitách konkurence zjistíš asi pomocí nástroje Ahrefs. Ten umí zjistit jaké zpětné odkazy vedou na jejich web, jakou má asi návštěvnost, jaké má pozice ve vyhledávačích, na jaká slova cílí v PPC reklamách a kolik za reklamy asi utrácí. Ukáže ti jejich nejúspěšnější stránky, jak často publikují nový odkaz i popularitu jejich obsahu na sociálních sítích. Ovšem je to už trochu dražší nástroj.
💬 Jak jsou s nimi lidé spokojení?
Většina firem a lidí na svých stránkách prezentuje pozitivní doporučení a hezké recenze. Jak jsou na tom ale doopravdy? Jaké jsou jejich slabé stránky? Na to je nejlepší se zeptat přímo lidí. Zaměstnanců, nebo zákazníků.
Projdi si dostupné recenze a hodnocení na firemních medailoncích (Firmy a Google), na Facebooku (v jejich firemní stránce, případně v diskusích) a na srovnávačích zboží (např. Heureka). Hodnocení si vykopíruj - ideálně i s datumem a se jmény, pokud tam jsou uvedena a udělej si jejich vyhodnocení pomocí AI. Doporučuji využít Claude nebo ChatGPT.
👉🏻 Ukázka promptu: Udělej mi analýzu přiložených recenzí firmy XYZ. Udělej žebříček toho, co lidé nejvíce chválí a také toho, co lidé nejvíce kritizují. Co chválí nebo kritizují konkrétně muži a co ženy? Jak si stojí v recenzích firma jako celek? Identifikuj slabé místo, které by mohla využít konkurence. Lze identifikovat nějaký trend v čase?Vyzkoušej mysteryshopping - tedy “tajný” nákup nebo objednávku služby. Vyzkoušej si z pozice zákazníka, jak komunikují a jak probíhá celý proces.
Neboj se ani obvolávání referencí. Jak na to? Prostě si zkusíš dohledat konktakt na některé z uvedených recenzentů a zavoláš jim: že jsi na internetu našel jejich recenzi na firmu XYZ a chtěl by ses zeptat, jestli jsou stále spokojeni a jak to probíhalo. Je to výstup z komfortní zóny, ale může ti přinést zase další informace.
Jak to funguje uvnitř firmy můžeš zjistit pomocí Atmoskopu. Jaká je tam nálada? Jaká je fluktuace? Jak se k sobě chovají a jak jsou tam zaměstnanci spokojení? I to jsou užitečné signály.
📊 Jak se jim ekonomicky daří?
Do čísel tě úplně nikdo nahlédnout nenechá, i když…trochu jo. Co všechno jde zjistit z dostupných zdrojů?
U e-shopů může trochu napovědět počet recenzí např. na Heurece, Zboží nebo Google. Už z toho bude patrné, jestli je to malý hráč nebo odbavuje objednávky ve velkém.
Trochu se zapomíná na povinnost firem zveřejňovat každoroční účetní uzávěrku. To jsou dokumenty informující velmi pěkně o finančním zdraví firmy. Na Justici si tak můžeš vyhledat konkurenční firmy a z jejich detailu si pak stáhnout ze “Sbírky listin” účetní uzávěrky za poslední roky. Pro běžného smrtelníka je to ale hromada čísel, ze kterých toho moc nevyčte. Že? Nezapomínej, že máš po ruce chytrého účetního analytika - umělou inteligenci! Doporučuji zde využít Claude. Stáhnuté dokumenty mu nahraješ a požádáš ho o analýzu.
👉🏻 Ukázka promptu: Z přiložených účetních uzávěrek mi zkus zanalyzovat kondici firmy XYZ a to, v jaké formě ukončila vykázaný rok a roky předtím. Lze vysledovat nějaký trend? Zkus predikovat výhled firmy do budoucna a riziko, jaké pro mě představuje jako můj konkurent.
👉🏻 Nebo: Z přiložených účetních uzávěrek mi zkus zanalyzovat konkurenční firmy. Porovnej je z pohledu rizika, jaké představují coby mí konkurenti. Zkus predikovat výhled do budoucna. Na kterou z firem bych si měl dát největší pozor?
👉🏻 Nebo nahrej i své účetní uzávěrky: Z přiložených účetních uzávěrek mi zkus zanalyzovat firmy z oboru ve kterém podnikám. Moje je firma ABC. Porovnej konkurenty z pohledu rizika, jaké pro mě představují. Zkus predikovat výhled do budoucna. Na kterou z firem bych si měl dát největší pozor?
Popsal jsem nástroje, které sám využívám.
Možná sem do článku ještě časem něco přidám. Obzvláště užitečné jsou dle mého analýzy pomocí AI, Collabimu nebo Ahrefs.
👉🏻 Pokud máš sám nějaký tip, napiš mi ho klidně do komentáře pod článek. 👈🏻
Rád ho doplním.
Nikdy zvenku nezjistíš všechno, ale pro pokročilejší obrázek ohledně zdraví firmy a jejich dohledatelných aktivit na internetu to je myslím víc než dobré. Současně měj ale na paměti, že tohle všechno jde zjistit i o tobě. 🙃
Díky, že podporuješ mou tvorbu!
Honza Barbořík
marketér s duší grafika