Jak na webu zobrazit hodnocení z více platforem najednou
Jak sbírat a zobrazovat reference zákazníků? Ukážu ti nástroj, který propojí Google, Facebook a 120+ dalších platforem. Stojí jen $65/rok.
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Dneska budu zase po čase konkrétnější a dám ti praktický tip na nástroj, který ti opravdu ulehčí život. Tedy mě ho opravdu ulehčuje dlouhodobě.
Velmi často zmiňuji sílu skutečných doporučení a referencí od zákazníků. Je to jeden z nejsilnějších marketingových nástrojů - externí validace toho, co o sobě tvrdíš. Že nekecáš. Doporučení a reference pomáhají zvyšovat důvěryhodnost, což je v online prostředí zásadní.
Na stránky si může každý psát co chce, ale je to jeho tvrzení, kterému návštěvník může a nemusí věřit. Ve chvíli, kdy si ale vložíš na web reference, které ti napsali skuteční lidé pod svým jménem, kdy je jasné, že sis je nenapsal sám, je to už jiná písnička.
Takhle můžeš přijímat hodnocení například na Google, Facebooku nebo třeba Airbnb, pokud provozuješ ubytovací služby.
Nedávno mi na schůzce říkal jeden klient, že jedno z nejlepších doporučení, které jsem mu dal, bylo začít aktivně sbírat doporučení od zákazníků. No, má jich za ten rok na různých místech přes dvě stě a naprosto v tomhle ohledu drtí své konkurenty.
Trustindex - agregátor referencí
Když jsem před mnoha lety hledal, jak efektivně vypsat doporučení z Google na webové stránky, našel jsem maďarskou službu Trustindex.io. A na Maďary dobrý! 😄 Za ty roky co je používám ušli kus cesty a stal se z toho fakt skvělý nástroj s přesahem i dál za sbírání doporučení. A tak jsem se rozhodl je doporučit i tady (a není to spolupráce).
Co Trustindex umí?
Je to primárně agregátor (nástroj, který shromažďuje data z různých zdrojů na jedno místo). Můžeš si napojit více než 120 služeb pro sběr, správu a zobrazování recenzí – konkrétně v současnosti 126 různých recenzních platforem (například Google, Facebook, Airbnb, Amazon a další). Trustindex navíc pravidelně přidává nové platformy podle požadavků uživatelů. Jediným nedostatkem je (zatím) absence napojení na české Firmy.cz.
V jedné administraci tak máš vypsané všechny přijaté hodnocení a můžeš na ně rovnou manuálně (ale i automatizovaně) odpovídat. Vidíš statistiky, jak si na které platformě vedeš a můžeš s nimi dále pracovat.
Budování vztahu se zákazníky a jejich aktivní zapojení do šíření značky je dlouhodobě nejúčinnější formou online marketingu.
Widgety pro zobrazení na webu
Skutečně skvělá je možnost tvořit widgety (malé zobrazovací prvky, které si vložíš na web). V mnoha různých layoutech - výpis všech referencí, posuvníky, souhrny, certifikáty důvěryhodnosti. Můžeš si tak bez nutnosti programování vložit aktuálně načítaná hodnocení ze všech platforem, které sem máš napojené, na jakýkoliv svůj web nebo e-shop. A vypadají skvěle.
Umí také plovoucí bublinu zobrazující nejnovější reference na každé stránce.
Navíc ty widgety můžeš vypisovat v libovolném jazyce. A taky si určovat, v daném widgetu, jaké recenze chceš mít - jakého jazyka, jakého hodnocení. Plus třeba s AI shrnutím. Slabinou jsou jen nešťastné automatické překlady v místech, která si nemůžeš upravit sám - ale je jich málo.
Feed widget - novinka, která potěší
Super věc, kterou Trustindex nově přidal, je feed widget - tedy výpis příspěvků ze sociálních sítí ve formě posuvníku nebo tabulky. Takže když chceš na webu vypsat nejnovější příspěvky z Instagramu, už nepotřebuješ další nástroj. Tady si navolíš, jak to má vypadat, vyplivne ti to kód a ten si vložíš na stránky. Funguje to skvěle.
A co je ještě lepší - můžeš si vypisovat nejen své příspěvky, ale také například obsah pod nějakým hashtagem. Takže když máš třeba kavárnu a chceš na webu zobrazovat, co o tobě píšou lidé na sociálních sítích, stačí sledovat váš hashtag. Zákazníci tak uvidí živý obsah přímo od ostatních návštěvníků.
Další funkce
Systém nabízí možnost automatických odpovědí na přijaté hodnocení - tohle je ale za mě věc, kterou nechci delegovat. Chci být autentický v komunikaci s lidmi.
Trustindex umí taky generovat kód pro tzv. rich snippet (rozšířený výpis ve vyhledávání), který si dáš do záhlaví webu nebo e-shopu a propisuje ti do výsledků vyhledávání na Google aktuální počet přijatých hodnocení i s hvězdičkami. Zase drobnost, ale celkově tak získají odkazy ve vyhledávání na tvůj web další kladné body v atraktivitě.
Dále ti pomůže vytvořit QR kód pro sběr doporučení, který si můžeš vytisknout. V administraci Trustindexu pak uvidíš statistiky počtu zobrazení tohoto QR kódu, tedy jestli ti třeba na prodejně skutečně funguje.
Umí také generovat podpisy do e-mailu propisující hodnocení spokojenosti.
Nově přidali možnost tzv. Google Business SEO - tedy pravidelných doporučení, jak se starat o svůj firemní medailonek, abys byl před konkurencí. Analyzuje ti ho, dává tipy co máš doplnit, publikovat atd. Hraju si s tím, velká očekávání nemám, ale tipy dává zajímavé.
Kolik to stojí?
Trustindex má bezplatnou verzi s omezeními, ale plnohodnotná verze stojí $65/rok (cca 1 500 Kč ročně). Za ty peníze dostaneš neomezené widgety, všechny funkce a podporu. Vzhledem k tomu, co všechno nástroj umí a kolik času ti ušetří, je to podle mě skvělá investice.
👨🏻💻 Jak pracuje designer, UX výzkumník, lektor a autor Martin Kopta?
Líbí se mi nahlížet do běžného života lidí z praxe. Jak pracují, jaké nástroje používají… A tak jsem tuto rubriku zavedl i zde. Představuji různé lidi ze světa online marketingu a nechávám je, ať ukáží, s jakými nástroji pracují, jak si evidují práci atd.
🟡 Jaké klíčové nástroje (aplikace) nutně potřebuješ ke své práci a nedovedeš si bez nich představit fungovat?
Jestli si nedovedu designérskou práci bez něčeho představit, tak je to tužka a papír. Přesněji verzatilka s klipem, papíry z tiskárny a tečkovaný zápisník Leuchtturm1917. Tyhle zápisníky se dělají ve spoustě barev a už jich za roky používání mám pěknou sbírku. Nástroje se objevují a mizí neskutečnou rychlostí. Často se přizpůsobuju týmu nebo klientovi. Snažím se nebýt na nástrojích závislý a minimalizuju jejich počet.
S univerzitním loginem mám přístup k hromadě softwaru s edu licencí, ale postupně jsem se zbavil i Mira nebo Notion. Ustálil jsem se na psaní textů v markdownu do Obsidianu. Pro digitální tabuli používám FigJam, aby byly podklady pohromadě s designem a přístupová práva se také řídí stejnými pravidly.
Mám rád příkazový řádek, a tak třeba ani pro přepis rozhovorů už nepoužívám Descript, i když je skvělý. Mám Jupyter notebook a v něm ffmpeg, Whisper a knihovnu na rozpoznávání mluvčích. Ještě jsem nepřišel na chuť novým nástrojům na vibe coding, a píšu dál ve VS code s Github Copilotem a Google Gemini. V poslední době mě baví připojovat se z VS code k MCP serverům – třeba k OpenDia, přes kterou ovládám prohlížeč.
Baví mě pořád zkoušet a objevovat nové nástroje, ale jen velmi zřídka u nějakého opravdu zůstanu. Tím, že pro svou vlastní práci používám jen minimum nástrojů, nedělá mi potíže na jedné zakázce pracovat s MS365 a na jiné s Google Workspace.
🟡 Jak si eviduješ práci a úkoly (v jaké aplikaci, jakým systémem, papír / digitálně)?
Nástrojový minimalismus mě dohnal k tomu, že jsem zůstal u kalendáře a připomínek Apple. Dokonce i na Windows mám suitu iCloudu permanentně otevřenou v Edge. U kalendáře podvádím, protože ve skutečnosti je v pozadí Google Workspace. U komplexnějších projektů si úkoly rozepíšu v Obsidianu, ve kterém se markdown dá dobře skriptovat a vytvářet dashboardy. Obsidian mám synchronizovaný na všech platformách a zařízeních.
🟡 Máš nějaký pracovní hack / vychytávku?
Dlouho jsem nevěděl, že to je hack – ovládám počítač z klávesnice. Vlastně jsem si asi nikdy nekoupil myš. Když upravuju obrázky, vezmu si na to tužku, ale jinak si vystačím s klávesnicí, případně s touchpadem. Je to productivity hack.
A když už klávesnice, nesmí chybět text expansions s makry. Používám aText, protože je pro Windows i macOS, ale tyhle nástroje jsou neviditelné, tak na tom moc nesejde. Když není u výzkumu k dispozici profi nástroj jako Lookback, píšu si postřehy do tabulky, každý řádek dostane přes text expansions časové razítko posunuté o patnáct sekund zpět a ffmpeg mi pak z nahrávky vystříhá zajímavé pasáže a poznámku vloží jako titulky. Málokdo ví, ale do videa v HTML se dá odkazovat na časové značky, takže i s jednoduchými nástroji dostanete užitečný výstup.
🟡 Kde jsi se naučil to, čím se živíš a jak se dál vzděláváš?
Měl jsem ohromné štěstí, že jsem se k tvorbě webu dostal už na konci devadesátých let. Tehdy ještě bylo všechno jednoduché a měl jsem dost času vstřebávat vývoj a pochopit, jak technologie webu fungují. Četl jsem technické standardy, a když jsem něčemu nerozuměl, zeptal jsem se v e‑mailové konferenci.
Před dvaceti lety věci začaly být komplexní, takže jsem si musel vybrat, jestli chci dělat výkonový marketing, webovou analytiku nebo design. Uvědomil jsem si, že mi při práci chybí kvalitativní data, a rozhodl jsem se specializovat na uživatelský výzkum. Ještě třeba pět let pak bylo hodně náročné klientům vysvětlovat, k čemu je to vůbec užitečné. Pak jsem dostal příležitost postavit uživatelský výzkum v Seznamu, a to mě ohromně posunulo vpřed, protože jsem dělal na mnoha různorodých projektech, dostal se ke spoustě dat a viděl, jak se pak projektům daří.
Živí mě nejčastěji nestandardní zakázky. Uživatelský výzkumník umí udělat rozhovor a testování. Designéři kreslí wireflow a mockupy. Ale nic mimo tenhle stereotyp nedělají. Moje poslední zakázky byly příprava veřejné soutěže na web (ještě není vyhlášená), dohled nad projektem redesignu webu Pro památky nebo audit přístupnosti platebních terminálů. Nejčerstvěji jsem konzultoval pro vládní projekt 72h – doufám, že ho nikdy nevyužijeme.
Umím si výzkum nastavit i s použitím méně obvyklých technik. Nebojím se analyzovat syrová data. Baví mě informační architektura. Navrhuju koncepty produktů a služeb, ale vždycky spolupracuju se specialisty – nemám ctižádost zastat všechny role. Jednou za čas v nějaké firmě postavím tým a nastavím procesy.
Když se chci něco dozvědět, jdu na přednášku o něčem, o čem nevím nic. Nejvíc mě posouvají neobvyklá zadání a spolupráce s dalšími specialisty. Snažím se mít neustále dost času pro experimentování mimo zakázky. A za game changer považuju čtení výzkumných zpráv z aplikovaného výzkumu. Zvykl jsem si výzkumy číst před deseti lety v Energomonitoru a dneska už si práci bez nich nedovedu vůbec představit.
Hodně mi pomáhá, že učím na VŠE. Nejen že mě to nutí promyslet si, jak vlastně design a uživatelský výzkum má fungovat, ale studenti se pořád na něco ptají, a to mě nutí si neustále dostudovávat souvislosti. A mám i svůj pet project. S Jakubem Goldmannem jsme se po knížce pro webové zadavatele vrhli na psaní newsletteru Řekni si o web.
🟡 Schůzky naživo nebo virtuálně?
Klidně i asynchronní nebo žádné, když to bude fungovat.
🟡 Co nosíš vždycky u sebe?
Jestli čekáš, že u sebe mám sadu whiteboard markerů a balíček postitů, zklamu tě. V batohu ale mívám malý penál s verzatilkou, linerem, barevným zvýrazňovačem, tlustým černým fixem, a taky jedny nebo dvoje sluchátka, zápisník a notebook nebo iPad Pro s klávesnicí.
🟡 Máš nějaké motto?
Na motta a kréda mě neužije. Mám ale oblíbené hlášky. Často je v nich sprosté slovo. V poslední době pořád dokola slýchám, že AI je dost dobrá k použití pro devadesát procent věcí. Souhlasím. V té souvislosti si vždycky vybavím Sturgeonův zákon: Devadesát procent všeho je brak.
🫶🏻 Co mě poslední dobou zaujalo
Shoptet má konečně mobilní appku. // Gemini se pokouší pomáhat s produktivitou. // Prohlížeč Comet od Perplexity je fajn. Týden jsem ho zkoušel a pracuje se mi s ním podobně dobře jako s Dia, u kterého zveřejnili cenu Pro verze - $20/měs. No nevím, to mi přijde při všech těch předplatných co člověk má už celkem dost… // Ušetřil jsem klientce hodiny práce díky jednoduché automatizaci. // Zjistil jsem, že mám živnostenský list už 20 let. 🤯
🤗 Líbí se ti tenhle projekt a chceš mi udělat radost?
Pozvi mě na šálek italské kávy pomocí služby Buy me a coffee sloužící k jednorázové podpoře tvůrců. A děkuji všem, kteří už tak udělali! 🫶🏻
Měj se prima! 👋
Honza Barbořík
marketér s duší grafika