Co určitě nezapomenout mít na e-shopu a na webu?
Jsou stránky a informace, které na e-shopu nebo na firemním webu nesmí chybět. Jaké to jsou? O tom je tenhle článek.
Ahoj markeťáku! 👋🏻
Když jsem si před časem zpracovával procesy na tvorbu webů a e-shopů, uvědomil jsem si, že je určitá část obsahu, který na nich vždycky musí být. Jednak z pohledu legislativy, no a pak prostě proto, že to lidé očekávají.
A všímám si, že i tak ho na nich lidé někdy nemají. No a protože to je také úkol marketéra - hlídat, aby bylo vše správně, budu se tomu věnovat v dnešním newsletteru. Víš, co nemá chybět na e-shopu a co má být na firemním webu? Jdeme na to.
🛒 Jaké stránky by ti určitě neměly chybět na e-shopu?
Pokud máš nebo chceš mít e-shop, jedna z hlavních starostí bude pořádně si hlídat legislativu. Při nesplnění zákonných povinností hrozí e-shopům pokuty od České obchodní inspekce nebo Živnostenského úřadu. Začnu tedy obsahem spojeným s ní.
🟡 Všeobecné obchodní podmínky
Pokud si od tebe zákazník něco kupuje, měl bys ho seznámit s tím, za jakých podmínek obchod probíhá, jaké má garance a jaké povinnosti. Za jakých podmínek může od koupě odstoupit, zboží vyměnit nebo vrátit. Tohle všechno by mělo být zpracováno ve Všeobecných obchodních podmínkách. Nejlepší je, když si je necháš napsat od právníka. Pokud na to nemáš peníze nebo je potřebuješ rychle, můžeš si je nechat vygenerovat nebo si stáhnout třeba tyhle univerzální od Shoptetu a upravit si je.
💡9 nejčastějších chyb v obchodních podmínkách e-shopů
🟡 Podmínky ochrany osobních údajů (GDPR)
Protože při nákupu zpracováváš osobní údaje, měl bys zákazníky informovat o tom, jak s nimi dále zacházíš a kdo k nim má přístup. K tomu slouží tato stránka, která by na e-shopu neměla chybět. Opět si je můžeš nechat zpracovat od právníka, nechat vygenerovat nebo použít univerzální podmínky ochrany osobních údajů od Shoptetu.
🟡 Kontaktní a rejstříkové údaje
Vypadá to jako samozřejmost, ale občas i na e-shopech chybí stránka s kontakty. Jednak by zákazníci měli být schopni na jednom místě pohodlně najít, jak tě můžou kontaktovat a pak máš také povinnost uvést provozovatele - tedy rejstříkové informace.
🟡 Doprava a platba
Pokud prodáváš na internetu, měl by tvůj zákazník dopředu vědět, za jakých podmínek a jakým způsobem může za zboží zaplatit a jak mu je dopravíš. K tomu slouží stránka “Doprava a platba” kde můžeš udělat pěknou přehlednou tabulku způsobů a cen dopravy a plateb. Součástí může být například i to, za jakých podmínek má zákazník příležitost k dopravě zdarma. Z této stránky často vycházím při nastavování procesu objednávky na e-shopech.
🟡 Informace o cookies
Další z povinností jsou informace o zpracování Cookies - tedy o sledování uživatelů a cílení reklamy. Na nové povinnosti jsem upozorňoval nedávno.
🟡 Doplnění k povinostem
K legislativním nutnostem doplním fakt, že musíš uvádět pravdivý popis produktu (dodávat pak včetně např. návodu v češtině), nesmíš uvádět zákazníka v omyl, jako prodejce neseš odpovědnost také za správné označení výrobků na obale (výrobce, název, hmotnost atd.), máš povinnost evidovat cenu výrobku s ohledem na případné slevové akce, kde musíš uvádět pro srovnání nejnižší cenu za posledních 30 dní.
🖥️ Jaké stránky bys měl mít na webu?
Pro firemní web je to o trochu jednodušší, než pro e-shop. Jde hlavně o správné uvedení, komu web patří a kdo stojí za danou nabídkou. Ta by také měla být správně popsaná, ale uzavření smlouvy pak probíhá jinou cestou. Ovšem v případě, že by se na webu přímo objednávalo je potřeba k němu přistupovat jako k e-shopu.
🟡 Kontaktní a rejstříkové údaje
Mimo kontaktních údajů pro tvé zákazníky bys měl na webu uvádět rejstříkové údaje - tedy jméno firmy, sídlo podnikání, IČO/DIČ, obchodní rejstřík a pokud se jedná o akciovou společnost, tak tam je povinnost zveřejnit údaje o svolání valné hromady.
🟡 Informace o cookies
I pro web je povinné informovat o cookies, stejně jako u e-shopu.
🟡 Podmínky ochrany osobních údajů (GDPR)
Pokud na webu máš kontaktní nebo poptávkový formulář, měl bys mít zpracované i zde podmínky ochrany osobních údajů.
✅ Nepovinný, ale vhodný obsah
Tohle už po tobě nikdo vyžadovat nebude, ale za sebe to doporučuji.
🟡 Povídání "o nás"
Pro firemní web to platí asi ještě trošku víc než pro e-shop, v obou případech je ale dobré se představit. Napsat krátké povídání, ve kterém seznámíš zákazníky s tím, u koho nakupují. To je obsah spíše marketingový, ale tím, že ho tam budeš mít můžeš jen získat.
🟡 Chybová stránka (404)
No a tohle je taková drobnost. V případě, že dojde k přesunu nebo odstranění nějakého obsahu, je fajn rovnou vytvořit patřičné přesměrování na nové umístění nebo patřičnou související stránku. Tedy udělat všechno proto, aby návštěvníkům nemusela skákat chybová hláška o neexistujícím obsahu. Ale když už by se to náhodou stalo, je fajn to mít pod kontrolou a mít na to patřičně zpracovanou stránku s chybovou hláškou a nabídkou, kam dále může návštěvník webu pokračovat.
Za mně to jsou hlavní věci, které na e-shopech a firemních webech nemají chybět. Ber prosím v potaz, že nejsem právník a tenhle text nemůsí být kompletním přehledem všech legislativních požadavků. Proto pokud chceš mít jistotu, že máš vše správně, doporučuji konzultaci s odborníkem. Třeba s Petrou Dolejšovou, která se na to specializuje.
🎬 Můj první videokurz je na světě!
Tvorbu vlastního videokurzu jsem odkládal bez nadsázky několik let. Nápadů i témat mám spoustu, jen to prostě ještě nedozrálo. Tedy až nyní. A abych začal pozvolna, rozhodl jsem se jako první téma zpracovat svůj systém, jak si organizuji práci a úkoly.
Ve spolupráci se Skillmea tak vznikl můj první online kurz: Todoist – maximalizuj svou produktivitu.
V tomto kurzu ti představím svůj osvědčený systém pro efektivní řízení práce a úkolů. Naučííš se využívat Todoist k plánování, organizaci a sdílení úkolů a získáš kontrolu nad svým časem. Tento kurz je určen pro každého, kdo chce zlepšit svoji produktivitu a dosáhnout více ve svém pracovním i osobním životě.
Díky, že odebíráš tenhle newsletter!
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbí, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.