4 snadné kroky, jak být vidět na internetu v začátcích podnikání + tip na knihu 🚀
⏱️ 4 minuty čtení
Ahoj markeťáku!
Ročně začne podnikat v Česku kolem 70 tisíc lidí (+- 10 tisíc). To je zhruba tolik lidí, jako je obyvatel ve Zlíně nebo v Kladně. 🤯 Mnoho z nich se věnuje například nějakému řemeslu nebo má svou odbornost, kterou chce začít dělat oficiálně. Možná už mají svou klientelu dopředu, možná ji teprve budou hledat. Každopádně tak jako tak k začátku podnikání patří aktivity spojené s dohledatelností. 🔎
Pokud chce podnikatel nabízet své služby, měl by se dát na internetu snadno najít. Jednak pro potvrzení jeho reputace, ale také samozřejmě jako další zdroj zakázek (pokud si je neshání jiným způsobem). Dnešní e-mail bude o nezbytných základech, které si ale lze udělat obstojně svépomocí.
Pokud se v marketingu orientuješ, bude to pro tebe opáčko. 😉 Pokud přemýšlíš o vlastním podnikání, věřím, že jednoduchost následujících kroků tě podpoří v odhodlání se do toho pustit. 🚀
Takže co by taková kadeřnice, automechanik, pedikérka, instalatér, malá firmička nebo obchůdek mohli sami udělat, aby je mohli jejich zákazníci najít? Tady je snadno uchopitelný návod:
1. Vytvořit si bezplatné firemní medailonky
To je to nejjednodušší, čím lze začít. Bezplatná registrace na Firmy.cz a na Business Google. Proces registrace je jednoduchý a díky těmto profilům se bude zobrazovat firemní medailonek na mapách (u Seznamu i u Googlu) i ve výsledcích vyhledávání. Navíc u obou služeb lze jednoduše spustit placenou reklamu.
💡 Doporučuju co nejvíce si vyhrát s popiskem a s vyplněním údajů. Mnoho lidí neví, co tam napsat a tak tam dají jen nějaké krátké obecné info. I v medailoncích je potřeba myslet na klíčová slova a dohledatelnost. Takže popsat co nejkonkrétněji, uvést kontaktní údaje a medailonky čas od času zaktualizovat, když se odehraje nějaká změna.
2. Založit si firemní stránku na Facebooku
Nejjednodušší cesta k předávání informací je asi pomocí stránky na Facebooku. Jde v rychlosti přizpůsobit nahráním fotky do záhlaví a profilové fotky, lze tam popsat nabídku a služby a také velmi snadno spustit reklamu zacílenou na určitou oblast. Navíc mnoho lidí automaticky vyhledává firmy i na Facebooku, takže být tam, dává smysl. Publikováním novinek se současně dává najevo, že je firma nebo podnikatel aktivní. A vše lze jednoduše obsluhovat přímo ze svého telefonu.
💡 A i na Facebooku doporučuji pečlivě vypsat všechny informace o firmě. V nastavení stránky si jde upravit zobrazení karet (například videa, hodnocení apod.). Doporučuju ty nevyužívané povypínat.
💬 Mnoho lidí využívá automaticky ke kontaktování možnost Facebook chatu (Messengeru), takže je vhodné mít v telefonu nainstalovanou aplikaci Facebook Business Suite pro vyřizování konverzací a komentářů.
3. Vytvořit si jednoduché webové stránky
Tohle už může znít jako úkol pro profíka, ale zvládne to i šikovný samouk. Například pomocí služby Webnode si lze jednoduše „naklikat“ stránky na vlastní doméně za 79 Kč měsíčně. A pokud se nemá jednat o výkonnostní web, ale pouze o jednoduchou prezentaci služeb, základní a kontaktní informace, jde to zvládnout svépomocí.
💡 Doporučuju se držet faktů a nesnažit se o přílišnou kreativitu. Hlavně co nejlépe popsat nabídku, kontakty a pohlídat si jaké legislativní náležitosti na webu mají být zveřejněné.
4. Aktivně sbírat reference
No a minimálně na firemní medailonky a na Facebook je potřeba v rámci zvyšování důvěryhodnosti aktivně shánět reference spokojených zákazníků.
💡 Při využívání více kanálů (Firmy, Google, Facebook) doporučuju střídat výzvy na přidání doporučení, aby postupně přibývaly na všech platformách.
Jde toho udělat mnohem víc, ale tohle jsou nejzákladnější základy, které mohou být pro mnoho lidí v začátcích dostatečné. A jde si je v pohodě udělat svépomocí. Jde o to, být vidět a být dohledatelní. A moct si snadno spustit reklamu a tím se zviditelnit ještě víc.
Navíc na medailonky, Facebook i Webnode jde snadno najít na Google návody, jak to udělat, takže se není čeho bát.
Posunout k lepšímu nebo to udělat líp pak kdykoliv může pomoct některý z profíků.
🎯 Je dobrý nápad postavit svůj e-shop Shoptetu?
Nový díl mého podcastu je o tvorbě e-shopů na české platformě Shoptet. Proč jsem si jej vybral, proč jej doporučuji svým klientům a proč mu věřím také u vlastních projektů.
Dozvíš se mimo jiné:
✅ jaké jsou možnosti tvorby e-shopu
✅ co všechno lze na Shoptetu postavit
✅ pro koho je vhodný
✅ jaké jsou jeho slabé stránky a limity
✅ komunita lidí kolem něj
Shoptet není jediným takovýmto řešením na českém trhu, ale pro mě je nejlepší.
🎧 Poslechni si epizodu na mém webu, Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts nebo na YouTube. (Prostě kdekoliv.)
📚 Jason Fried a David Heinemeier Hansson - Restart
Kniha "Restart" je provokativní, minimalistická a mimořádně poučná příručka od zakladatelů americké firmy 37signals, známé mj. díky webové aplikaci Basecamp.
Autoři v ní popisují svůj nekonvenční přístup k byznysu, který zpochybňuje tradiční podnikatelské metody a nabízí jednoduchá a efektivní řešení. Je to jedna z knih, ke kterým se opakovaně vracím a pokaždé tam najdu něco, co mohu zrovna použít.
Místo předkládání složitých podnikatelských plánů a sledování konkurence ti kniha ukáže, jak uspět v podnikání s mnohem menšími zdroji a jak být produktivnější. Je ideální pro lidi, kteří chtějí zahájit vlastní podnikání nebo hledají nové způsoby, jak zlepšit svůj stávající byznys.
Více o knize najdeš zde: https://www.melvil.cz/kniha-restart/
Přeju Ti fajn den, 👋🏻
Honza Barbořík
marketér s duší grafika
💛 Pokud se ti newsletter líbil, budu rád, když se o něj podělíš s dalšími lidmi, které by mohl zaujmout.